Lene Kaaberbøl - Eventyrsjelen

Danske Lene Kaaberbøls forfatterskap spenner vidt. Fra hestebøker til bildebøker om fødsel og familieliv, til fantasy-bøker med unge hovedpersoner i den evige kampen mellom det gode og det onde.

Så langt tilbake Lene Kaaberbøl kan huske, har hun vært full av historier. Først fortalte hun dem høyt, så ble de skrevet ned. Allerede som 6-åring vant hun sin første konkurranse ved å fortelle en god historie til et ukeblad. Hun begynte å ri som 10-åring. Det skulle få stor betydning for henne. På den tiden hadde familien flyttet til Malling syd for Århus, hvor Lene vokste opp. Etter å ha lest alle hestebøkene på biblioteket, begynte hun som 12-åring å skrive noen selv. 15 år gammel debuterte hun med to barnebøker: Den første og den andre boken om ”Tina og hestene”. Begge bøkene fikk gode anmeldelser, og året etter kom de to neste i serien.

Etter studenteksamen fortsatte hun studiene ved Århus Universitet, der hun ble ferdigutdannet cand.mag. i engelsk og dramaturgi i 1985. Lene Kaaberbøl har arbeidet både som lærer, rengjøringsassistent, ridelærer, oversetter, forlagsredaktør og reklametekstforfatter. Men det var forfatter hun ville bli: ”Jeg har et ekstremt behov for å uttrykke meg”.

Den første boka for voksne, ”Morgenlandet” kom ut i 1988, og var sannsynligvis Danmarks første fantasy-roman. Hun hadde jobbet med boka i 10 år. Da forlaget oppfordret henne til å skrive en barnebok, sa hun først nei: ” Jeg tenkte at nå som jeg var voksen, skulle jeg skrive voksenbøker”. Likevel ble det – heldigvis – starten på en lang rekke fantasy-bøker for barn og ungdom, med ”Skammar”-serien og ”W.I.T.C.H.” som de mest kjente. Lene gjenoppdaget barndommens gleden ved en god historie. I dag er hun forfatter på heltid.

Lene Kaaberbøls bok-hjerte banker for eventyr og drageblod og fantastiske verdener. Da hun var 18 år oppdaget hun ”Ringenes Herre” og Ursula Le Guins Jordsjø-serie. Det ble skjelsettende møter som fikk stor betydning. I fantasy-sjangeren så hun mulighetene for å kombinere spenning, moral og fantasi på en måte som den realistiske fortellingen ikke kunne gi henne.

Da ”Skammarens dotter” kom ut, hadde hun ikke planlagt at det skulle bli en serie. Det ble fire bøker som er oversatt til mange språk. Hovedpersonen Dina, 10 år, er Skammerens datter. Hun har arvet sin mors evne til å se rett igjennom folk og få dem til å skamme seg. I det middelalder-lignende samfunnet de lever i, får kampen mot ondskapen, personifisert av den uhyggelige Drakan, store følger for Dina og familien. Bøkene handler ikke bare om kampen mellom det gode og det onde, de tar også opp viktige sider ved det å bli voksen. Personene må gjøre en rekke etiske valg. Dinas bror Davin Davin drømmer om kamp og ære, men sliter med å leve opp til helterollen – spesielt etter at han har drept et menneske. Dinas far, svartemesteren Sezuan, dukker opp, og familien må flykte. Men han er Dinas far – og er han egentlig bare ond? Dina vil ikke vedkjenne seg de helt spesielle evnene hun har arvet fra foreldrene, men i den fjerde og avsluttende boka i serien må hun ta en avgjørelse. Slike alvorlige problemstillinger blir berørt i bøkene. Samtidig er de utrolig spennende.

Lene Kaaberbøl vil at bøkene skal ende godt: ”Drager skal dræbes. Skurke skal besejres. Vi går ind for happy end”. Samtidig erkjenner hun at det å skrive fantasy blir mer og mer komplisert. Er heltene bare gode? Er skurkene bare onde? Og hvordan redde helten ut av knipen forfatteren har diktet henne inn i?

Visste du at…

• å være Skammer var noe Lene kom på, når hun tenkte på det ”røntgenblikket” som mødre kan gi barna sine når de snakker usant. Ordet Skammer finnes ikke i noen ordbok – ennå.
  • Lene Kaaberbøl har selv tegnet kartene i bøkene i ”Skammar”-serien.
  • I alle bøkene hun har skrevet dukker det opp en eller flere hester.
  • Lene Kaaberbøls store hobby er Petanque ( et kulespill ) som hun både har vunnet Danmarksmesterskap og fått VM-sølv i.
  • Lene fikk i 2002 Walt Disney’s Mickey Award for ”The Best Disney Novel Writer of the Year” for “W.I.T.C.H”. ”W.I.T.C.H.”-serien handler om fem tilsynelatende normale jenter som ved hjelp av sine overnaturlige egenskaper overvinner mørkets makter og onde krefter.
  • Lene Kaaberbøl oversetter selv bøkene sine til engelsk.

Les av Lene Kaaberbøl:
«Tina og Sunny» (1990)
«Tina og Handsome Joy» (1991)
«Tinas hestepensjonat» (1991)
«Tinas rideskole» (1991)
«W.I.T.C.H.: Salamanderens hjerte» (2002)
«W.I.T.C.H.: Brimestones’ musikk» (2002)
«W.I.T.C.H.: Havets ild» (2002)
«W.I.T.C.H.: Grønne fingre» (2003)
«W.I.T.C.H.: Den onde keiserinnen» (2003)
«Skammarens dotter» (c2003)
«Skammarteiknet» (c2003)