Endre Lund Eriksen - Alle liker Pitbull-Terje

Bøkene om Pitbull-Terje og Jim er oversatt mange språk. Bøkene har vunnet priser delt ut av barn, av ungdom og av voksne. Bøkene blir hyllet av kritikere og lest av barn og ungdom. Alle er enige om at bøkene er bra. Det er sjeldent slikt skjer.

Født: 1977 i Bodø
Bor i Tromsø
Første ungdomsbok: «Pitbull-Terje blir ond»

Endre Lund Eriksen ble født i Bodø i 1977. Han vokste opp der, men har siden flyttet til Tromsø. Som 17-åring fikk han sin første novelle på trykk. Ungdom fra hele landet sendte inn bidrag, og de beste novellene ble trykket i novelleantologien Saftbobler.  Endre har skrevet fra han var ungdom. Han har studert litteraturvitenskap, teaterhistorie og historie på universitetet I tillegg har han gått på forfatterstudiet i Troms. I 2002 ble han forfatter på heltid.

Da Pitbull-Terje går amok kom ut i 2002 visste ikke Endre hvilken suksess boken skulle bli. Alle hyllet boken. Gard L. Michaelsen skrev på www.txt.no dette: «Når boken er skrevet så troverdig om tolvåringer, tror jeg også at tolvåringer vil like å lese denne boka. Den er lettlest nok i massevis, og handlingen er lett og få med seg.» (…) «Uttrykket ”barnebok” eksisterer kanskje ikke, for denne boken tror jeg både unge og voksne kunne like å lese. For det handler også om foreldrene i denne historien.
Denne debutboka fortjener å bli lest og å bli tatt godt i mot. Et friskt pust fra en ung forfatter som vil få en stor karriere hvis det fortsetter på denne måten.»

Gard skulle få rett. I 2008 er Endre Lund Eriksen et velkjent navn. Han har skrevet tre bøker om Pitbull-Terje og Jim. Alle bøkene har fått ros, og ikke bare fra barn, men også fra voksne og ungdom. Hvorfor liker alle disse bøkene?

Først og fremst, bøkene er morsomme. Det er mye å le av, situasjoner som hovedpersonene havner i og hva de tenker og sier. Men bøkene er ikke helsprø og absurde, det er ingen blå kuer som kan fly. Det er ikke den type humor. Alt som skjer i boken kan faktisk skje i virkeligheten. Handlingen er lagt til et velkjent skolemiljø. Og her ligger nok også noe av hemmeligheten til suksessen. Skolen, klassene, måten de snakker på, lærerne, foreldrene… Vi kjenner det alle igjen. Vi kan si at Endre tar situasjoner og personer på kornet.

Moren til Jim har angst-problemer og faren til Pitbull-Terje har alkohol-problemer. Dette er vanskelige og alvorlige tema å ta opp i barne- og ungdomsbøker. Endre er ikke redd for å ta opp vanskelige tema, som angst, depresjoner, mobbing og rusproblematikk. Men når det er humor med i bildet, blir det ikke så vondt å lese det. Det er ikke mobbe-humor, men en humor som fremstiller hovedpersonene på en fin måte. Vi blir glad i dem, ler sammen med dem og blir lei og oss når det går dårlig med dem. Gode bøker klarer å få fram slike følelser i leserne. Endre er flink til å balansere handlingen mellom det triste og det morsomme.

I Pitbull-Terje blir ond er Terje og Jim begynt på ungdomsskolen. Mange kaller denne boken en ungdomsbok. Det kan være interessant å tenke over hva en ungdomsbok er. Selv om handlingen er lagt til ungdomsmiljø er det også mange barn og voksne som har lest boka. I boka er det banning. I Kristiansand var det mange voksne som reagerte så sterkt på denne banninga at de ikke ønsker at barn og ungdom skal finne boka på biblioteket. Hva mener du? Er det for mye banning i boka.

Endre har også skrevet hørespill og romaner for voksne. I voksenromanen Det tar ikke slutt fra 2005 skriver han om stortingspolitikeren, Brage Olsen, som må velge om han skal støtte NATOs bombing av Jugoslavia eller ikke. Brage ser i boka tilbake på sin oppvekst. Og mange kritikere roste barndomsskildringene. Det er tydelig at en av Endres styrke som forfatter er å forstå og beskrive barn og ungdom.

Da Endre vant UPrisen for Pitbull-Terje blir ond sa juryen bl.a. dette: «Det er ikke sikkert du er så lik personene som blir beskrevet i vinnerboken, men den er så godt skrevet at du likevel klarer å sette deg i personenes sted.

Boka er lettlest og humoristisk. Vi kunne ikke legge den fra oss. Noe som dessverre gikk utover vår tv-tid.»

Så dermed er du advart: Lesing av Endre Lund Eriksens bøker kan rive deg vekk fra tv.

Visste du at…

• Endre Lund Eriksen har vært politiker. Fra 1997 til 2001 var han varamann for Stortinget for SV i Nordland.
  • Pitbull-Terje går amok» er oversatt til bl.a. koreansk og russisk?

Les om Endre Lund Eriksen her

Bok

• Barneboklesninger: norsk samtidslitteratur for barn og unge. Fagbokforlaget 200

Les av Endre Lund Eriksen
«Den sommeren pappa ble homo», Aschehoug 2012

«Super», Aschehoug 2009

«Førstemann som pissa på månen», Aschehoug 2009

«En terrorist i senga, Aschehoug 2008

«Pitbull-Terje blir ond», Aschehoug 2007

«Pitbull-Terje og kampen mot barnevernet», Aschehoug 2006

«Det tar ikke slutt», Aschehoug 2005

«Pelle blir rappa», Aschehoug 2005

«JAFS. Flukten fra Villmarka Zoo», Aschehoug 2004

«Ingen kan stoppe meg no», Aschehoug 2003

«Pitbull-Terje går amok», Aschehoug 2002. Lydbokforlaget 2003.

«Strandet i Paradis», hørespill, Solum 2000

Priser:
ARKs barnebokpris 2006 for «Pitbull-Terje og kampen mot barnevernet»

Havmannprisen 2003 for «Ingen kan stoppe meg no»

Kulturdepartementets pris for beste skjønnlitterære bok for barn og ungdom 2002 for «Pitbull-Terje går amok»

Aschehougs debutantstipend 2002 for «Pitbull-Terje går amok»

3.pris NRKs dramatikk-konkurranse 1999 for hørespillet «Strandet i Paradis»

UPrisen 2008 for «Pitbull-Terje blir ond»

Nominert til UPrisen og Kritikerprisen for «Super»