Prosjekter

Her er en oversikt over alle prosjekter og aksjoner som Foreningen !les står bak.

Bokstart – språk fra første stund

Bokstart deler ut gratis bøker og informasjonsmateriell om språkutvikling til små barn (0-3 år) og deres foreldre i samarbeid med helsestasjon og bibliotek. Målet er å styrke foreldrenes rolle for barnas språk- og identitetsutvikling, og legge til rette for leselyst og senere barnas lese- og skriveferdigheter.

Les og lek

Les og lek er et nytt leseprosjekt for barn på SFO og AKS, 1.-4. klasse. Ti utvalgte bildebøker er utgangspunkt for leker og aktiviteter til bruk sammen med barna. Målet er å gi barna felles leseopplevelser og stimulere barnas fantasi og kreativitet.

Bokslukerprisen

Bokslukerprisen er en leselyspris for elever på mellomtrinnet. Aksjonen ble arrangert for første gang i 2014.

Tid for ti

Tid for ti er ein leseaksjon for 7. trinn i samarbeid med Nynorsksenteret, Samlaget og andre nynorskaktørar.

Bokprat

I prosjektet Bokprat på 7. og 8. trinn ser vi nærmere på hvordan litteratur kan fungere som en samtalestarter om vanskelige temaer.

tXt-aksjonen

tXt er en gratis antologi til ungdomsskoler over hele landet med utdrag fra nyere norske og oversatte ungdomsbøker.

Faktafyk

Faktafyk er et sakprosamagasin for ungdom med nyskrevne artikler, intervjuer og bokutdrag.

Rein tekst

Rein tekst er en gratis antologi til videregående skoler, satt sammen av utdrag fra skjønnlitteratur og sakprosa. Rein tekst inneholder noe for enhver smak.

Ungdommens kritikerpris

Ungdommens kritikerpris er en av landets mest respekterte litteraturpriser og involverer nærmere 200 elever i videregående skole.

Lesekiosk

Lesekiosk er et nasjonalt litteraturformidlingsprosjekt i regi av Foreningen !les støttet av Sparebankstiftelsen DNB. Prosjektet består i å fylle 100 vernede telefonkiosker med bøker for å gjøre litteratur og gode leseopplevelser lett tilgjengelig.

Hat trick

Gjennom prosjektet "Hat trick - litteratur, formidling og fotball" legger Foreningen !les til rette for litteratur og formidling på fotballarenaen. Prosjektet fremhever også lesende rollemodeller fra fotballmiljløet.