Katarina von Bredow - Venner, forelskelse og familie

Katarina von Bredow er en ordentlig ungdomsbokforfatter. Hun skriver om ungdom. Og for ungdom. Jenter vil kjenne seg igjen og drømme seg vekk i bøkene. Og er du gutt, har du sjansen til å få et innblikk i unge jenters tanker og følelser.

Født i Aneby i Sverige i 1967
Bor utenfor Rydaholm
Første bok: Søskenkjærlighet (1991. Kom på norsk i 1993)

Katarina von Bredow er en av Sveriges mest populære ungdomsbokforfattere. Men hun er egentlig utdannet kunstner og har hatt flere utstillinger med tegninger og oljemalerier. I Norge er det som forfatter hun er kjent. Da hun var 15 år flyttet hun hjem til kjæresten sin. De giftet seg da hun var 18. I noen år bodde de i Spania hvor de bl.a. skrev reportasjer for ulike tidsskrift. Det var der Søskenkjærlighet ble skrevet. Da var hun bare 17 år. Nå bor hun og sin andre mann på en gård. Hun har to barn og på gården bor det også mange dyr. I Ekspert på å rødme finner du dyrene.

I 2004 vant Katarina von Bredow den svenske litteraturprisen Bokjuryn for Hur kär får man bli?. Dette er prisen hvor ungdom selv kårer årets beste ungdomsbok. I Norge har vi en pris som ligner. Den heter UPrisen. Hur kär får man bli? ble oversatt til norsk i 2006 og heter Sinnsykt forelsket.

Det er første dag etter sommerferien. Bestevenninnene Katrin og Frida er spente. Hvordan blir det siste året på ungdomsskolen? I klassen begynner en ny gutt, Adam. Han er høy og hengslete og dødskjekk. Frida bestemmer seg der og da: Hun skal ha ham! Men etter hvert blir Katrin, som er hovedpersonen, så god venn med Adam. De treffes tilfeldig og har så mye å snakke om. Etter hvert går det opp for henne at hun er i ferd med å bli forelsket i samme gutt som bestevenninnen. Skal hun være trofast mot venninnen eller følge kjærligheten?

Katarina von Bredow er god til å finne romantiske og spennende intriger og situasjoner. Det er lett å forstå dilemmaet og lengselen etter kjærlighet. Det er romantisk samtidig som det faktisk kan skje. I bøkene kan man drømme seg vekk. Samtidig som det er beskrivelser av hverdagen til vanlige ungdom. For det handler ikke bare om forelskelser og venninneforhold. Men også om Katrins familie. Moren har hun ikke hørt fra på 10 år og stemor som hun har bestemt seg for å ikke like. Alt dette og mer til fletter hun sammen på en fin måte.

Hva om du ble gravid som 15-åring? Hvordan ville det vært? Ville du tatt abort? Hva tror du kjæresten din ville sagt? Og moren din? Hadde du vært klar for å bli mor? Eller far?

I 2008 ble Det er mitt liv! utgitt. Den handler om Jessica som blir gravid. Hun er 15 år. Den første gangen hun har sex bruker verken hun eller Arvid prevensjon. Så viser det seg at det umulige skjer. Hun er gravid. Vi følger Jessica fra den første festen hvor hun er sammen med Arvid og gjennom hele svangerskapet. Den første tiden med Arvid er romantisk og spennende. Men etter at hun blir gravid skifter stemningen. Arvid, foreldre og venninner mener hun bør ta abort. De tar det som en selvfølge. Ingen spør hva Jessica selv ønsker.

I Det er mitt liv! vil du kjenne igjen stilen fra Sinnsykt forelsket. Det handler om jenter og kjærlighet. Handlingen foregår på et sted og i en hverdag som vi kjenner igjen. Men hendelsene, personene og temaene er annerledes. Leseren får innblikk i hvordan en ung jente tenker om fødsel og abort. Og hvordan omverdenen reagerer. Katarina von Bredow skriver på en alvorlig måte. Dvs. hun tar ikke lett på Jessicas følelser. Som leser tror vi at det er sånn det virkelig kan være å være 15 og gravid. I løpet av boken får personene tenkt seg om. Følelsene forandrer seg og etter hvert så tenker noen annerledes om det de var så sikre på. I undervisningen på skolen vil du høre mye av det som tematiseres i boken. Men fortellingen om Jessica er så mye mer levende. Vi blir kjent med Jessica, familien hennes og vennene. Vi ser hvordan problemene rundt abort og graviditet er tilstede i menneskers liv. I undervisning så virker det ofte som om det bare gjelder andre og at det ikke er interessant for oss. Skjønnlitteratur har en egen evne til å forklare og gi innlevelse i problemer og utfordringer i menneskers liv. Det blir spennende og interessant å lese.

Vi sier at vi lever oss inn i fortellingen. Mange tenker nok at dette er bøker som bare jenter vil like. En god forfatter får leseren til å leve seg inn i personenes liv og hendelsene. Vi tenker og føler som personene. Kan ikke også gutter leve seg inn i Jessicas liv, eller i hvert fall sette seg inn i Arvids situasjon? Kanskje er det gutter som i smug leser Katarina von Bredows bøker på gutterommet.

Kjærlighet er noe alle tenker på. Von Bredow gir liv til drømmene og lengslene. Hun skriver om vanlige ungdom og dere hverdag. Historiene er både romantiske og virkelige. En del kjærlighetsbøker flyr gjennom tankene og forsvinner. Bøkene til Katarina von Bredow forblir i tankene etter at boka er lest.

Bøker av Katarina von Bredow
Søskenkjærlighet (Tiden 1993)
Sinnsykt forelsket (Gyldendal 2005)
Ekspert på å rødme (Gyldendal 2007)