Agatha Christie – kriminalromanenes dronning

En mann blir myrdet mens fire mennesker spiller kort i samme rom. En kvinne ligger død i en båt på Nilen. En kidnappet prest raner et tog… og Agatha Christie står bak det hele.

Agatha var yngste datter i en velstående familie. Hun gikk ikke på skole, men ble undervist hjemme av moren sin. Alt som barn skrev hun egne historier, og hun sa selv at det var moren og bestemoren som hadde inspirert henne til å bli forfatter.

Da første verdenskrig startet, var Agatha nygift. Ektemannen dro i krigen, mens hun arbeidet som sykepleier i hjembyen. På sykehuset fikk hun ideen om å begynne å skrive detektivfortellinger, og den første boken skrev hun på under et år. Den fikk tittelen ”Stylesmysteriet” og ble utgitt i 1920. De neste 50 årene skrev Agatha Christie nesten 100 kriminalromaner, novellesamlinger og skuespill. Hun var president i den britiske kriminalforfatterklubben, og ble en av Englands mest berømte kvinner.

Krimbøker følger som oftest en ganske enkel ”oppskrift”. Det skjer en forbrytelse, oftest et mord, og en detektiv blir tilkalt. Forfatteren gir små hint i teksten, så leseren kan prøve å gjette løsningen mens detektiven arbeider. Til slutt avsløres forbryteren – helst på aller siste side. Leseren blir ofte både lurt og overrasket underveis, så spenningen holder seg helt til slutt. Agatha var en ekspert på dette mønsteret, noe man for eksempel kan se i boken ”Mord etter alfabetet”, og mange mener at det er skrivemåten som gjør bøkene hennes så populære. Hun har gjerne med noen komiske personer og litt romantikk i tillegg til kriminalsaken, slik at historien blir ekstra underholdende. Romanen ”Kortene på bordet” er typisk i så måte. Her er en svært eksentrisk, eplespisende kriminalforfatter med på å rote til etterforskningen, mens to av de mistenkte blir forelsket underveis – med uante konsekvenser.

De fleste av Agathas romaner foregår i engelske miljøer som ligner det hun selv vokste opp i, og bøker som ”Mord på Nilen” og ”Hvem skrev til Louise” er inspirert av hennes egne reiser.
Men hun var egentlig en sjenert dame, og foretrakk at romanfigurene fikk all oppmerksomheten. De to viktigste er mesterdetektiven Hercule Poirot, som er hovedperson i 37 bøker, og den gamle damen Miss Jane Marple, som er med i 12. I hennes mest kjente bok, ”Ti små negerbarn”, er det derimot ingen detektiv med. Ti personer samles på en øde øy, og snart begynner noen å drepe dem en etter en. Leseren må selv prøve å avsløre både morderen og motivet.

Allerede i 1928 ble det laget to filmer basert på Agatha Christie-historier. Siden er det laget over 20 kinofilmer, 12 TV-filmer med Miss Marple og 3 TV-filmer med Hercule Poirot. Men mest kjent er nok TV-serien ”Agatha Christie’s Poirot”, som det stadig lages nye episoder av. Noen tror det er oppmerksomheten rundt filmene som gjør at bøkene leses også i dag, mens andre mener det er omvendt: Bøkene er så gode at folk ikke kan la være å lage filmer av dem.
Enkelte kritikere mener at kriminalromaner ikke er ”ekte” litteratur fordi forfatterne bare følger en ferdig oppskrift. Agatha selv ville nok ikke være enig. Hun sa det slik: ”Ingenting er så forferdelig som å skulle begynne på en bok. Du sitter i et rom, biter på blyanten, ser på skrivemaskinen, går omkring, eller kaster deg ned på sofaen og har bare lyst til å gråte.»

Med en unik sans for spenning og underholdning, brukte Agatha Christie hele sin forfatterkarriere til å skape variasjoner over kriminalroman-oppskriften. Det viktigste for henne var leserne – og de blir visst aldri leie av å bryne seg på mysteriene hennes!

Visste du at…

• Agathas skuespill ”The Mouse Trap” hadde premiere i London i 1952, og spilles fremdeles nesten hver kveld på det samme teateret!
  • Bøkene hennes er oversatt til mer enn 100 språk og er solgt i over to milliarder eksemplarer!
  • Hun skrev også 6 kjærlighetsromaner, men brukte da pseudonymet Mary Westmacott i stedet for sitt eget navn
  • i 2005 kom det PC-spill basert på Agatha Christie-mysterier

Les av Agatha Christie:
Stylesmysteriet (1924, Poirot)

Doktoren mister en pasient (1938, Poirot)

Hvem skrev til Louise? (1938, Poirot)

Mord på Nilen (1939, Poirot)

Tretten til bords (1939, Poirot)

Mord pr. korrespondanse (1947, Miss Marple)

Ti små negerbarn (1947)

Hvorfor spurte de ikke Evans? (1948)

Mord i prestegården (1950, Miss Marple)