Henrik Hovland

Som ukens pappa denne uken presenterer vi forfatter Henrik Hovland.

Henrik har blant annet skrevet bøkene om Johannes Jensen. Høytlesing er ofte et glimrende utgangspunkt for samtaler om temaer som opptar barna, og uten biblioteket i Drammen mener han selv at han ville hatt en helt annen barndom.

Henrik har ellers en variert bakgrunn: Han er utdannet tømmerhogger, har jobbet som sikkerhetsvakt, internasjonal etterforsker for FNs Sannhetskommisjon i Guatemala, privat etterforsker i Amazonas, valgobservatør i Zimbabwe, Peru og Guatemala, reiseleder i Syden, dekksgutt i Alaska, og anleggsarbeider i USA, i følge Cappelen Damms hjemmeside.

Dessuten skrev han til sammen 24 reportasjer for Dagbladet under krigen i Irak, og han har jobbet som frilansjournalist på Balkan og i Mellom-Amerika under krigene der.

Han debuterte med novellesamlingen Hvit mann i 1989.

Hvor ofte leser du for barna dine?
– Hver dag.

Hva leser du?
– I starten ble det mest pekebøker, helst med norske referanser som bøkene til Kari Grossmann. Nå er det billedbøker, både klassikere og nye. Eldstemann på to og et halvt år er også svært opptatt av «voksne» faktabøker om fugler med fine bilder og en bok om Finse med mange bilder av tog, lokomotiver og roterende snøfresere.

I hvilken sammenheng leser du?
– Det vanligste er at vi har en lesestund etter tannpussen og før leggetid.

Hva gir høylesing for barna dine deg som pappa?
– Jeg blir bedre kjent med barnet mitt. Det er en kosestund for oss begge som også gir meg anledning til å delta aktivt i å utvikle barnets ordforråd og horisont. Det er ofte et utgangspunkt for samtaler om det som opptar ham.

Hva liker du å lese selv?
– Alt, bortsett fra krim og fantasy.

Hva har biblioteket betydd for leseinteressen din?
– Enormt mye. Uten biblioteket i Drammen der jeg vokste opp ville jeg fått en helt annen barndom. Bøkene ga meg store opplevelser og dannet grunnlaget for det meste av det jeg er interessert i som voksen.

Hva leser du akkurat nå?
– Jeg har akkurat lest ferdig Operation Mincemeat om hvordan britisk etterrettning narret tyskerne under Annen Verdenskrig. Jeg har begynt på Mary Karrs The Liars Club som omhandler hennes noe røffe oppvekst i Texas tidlig på 60-tallet. Samtidig leser jeg en bok om cubansk historie.