Bok- og formidlingstips

DSC_0032Hva er egentlig litteraturformidling? Det er vanskelig å finne en konkret definisjon av begrepet. Men la oss kort fortalt si at litteraturformidling innebærer å presentere bøker du vil at andre skal lese. Formidling har en unik mulighet til å koble bøker og lesere.

Det finnes ingen fasit på hvor eller hvordan litteraturformidling kan gjennomføres. Det kan skje hvor som helst, når som helst og til hvem som helst. Det er bare å utnytte enhver anledning. Alle har dessuten sin egen stil i måten de formidler på, og det er ikke nødvendigvis den mest spektakulære presentasjonen som inspirerer andre til å plukke opp boken. Det som er viktig, er at du selv har et forhold til boken. Da vil presentasjonen også bli god. Og en god presentasjon vil øke sjansen for at noen får lyst til å lese akkurat den boken.

Det er riktignok ingen forskning som underbygger dette, men vår erfaring i Foreningen !les er at formidling med innlevelse og troverdighet, om det er muntlig, skriftlig eller i andre varianter, gir folk lyst til å lese. Det ligger makt og kraft i formidlingen. Bruk den. Tenk tradisjonelt og utradisjonelt i måter å formidle på, og når du skal finne mulige arenaer og målgrupper å presentere bøker for.

Vi hjelper deg på vei. I menyen til venstre finner du mer om bok- og formidlingstips og Foreningen !les sitt tilbud til bibliotekene.

Har du spørsmål eller forslag til arenaer, målgrupper og aktiviteter? Ring oss på 941 29 000 eller send e-post til les@foreningenles.no.

Formidlingskurs

Foreningen !les arrangerte i 2012 og 2013 formidlingskurs i samarbeid med Nasjonalbiblioteket og fylkesbibliotekene. 16 fylker har deltatt.