Axel Hellstenius – en barndom med Bønna & co

Kinaputtangrep på HV-soldater?! Klespoker?! Luftgeværskyting med hverandre som blink?! Dynamitt i søppeldunken?! De fire guttene som Axel Hellstenius skriver om, finner på mye vilt sammen. Men egentlig jobber denne forfatteren mest med manus til spillefilmer.

Axel Hellstenius vokste opp i Bærum. Han gikk på gymnaset, var i militæret, og fikk jobb som tekstforfatter i et reklamebyrå. Men han drømte om å skrive mer enn reklametekster. Da han var 25 år gammel skrev han tv-serien ”Fellesrommet” sammen med en venn. Serien var i seks episoder, og handlet om tre gutter som deler en leilighet. Serien ble en suksess, men enda skulle det gå noen år før han fikk realisert flere manuskript.

Da Axel gikk i niende klasse, laget han og vennene hans en rocke-opera. De gjorde alt selv, tekster, musikk og framføring. En av disse vennene var Petter Næss, som Axel siden samarbeidet med om Elling-filmene. ”Vi var veldig kreative, hele tiden,” sier han. De drev med band og med revy. Han var også ekstremt opptatt av bøker: Hardyguttene, Morgan Kane, og morens gamle GGB- og GGP-bøker.

Axel Hellstenius er forfatter på full tid. Det har han vært siden 1989. Han har kontor i Oslo, like bak slottet. Som filmforfatter har han selv noen ideer til historier som han forsøker å få andre til å lage film av. Andre ganger blir han bedt om å lage manus ut fra en idé som andre har. Han har to helt ferdige manus som det ikke er laget film av, og ”en god del” idéer og halvferdige manus.

De fleste som ser en film, tenker bare på navnene til skuespillerne og regissøren, men manusforfatteren har også et meget viktig jobb. Det er ikke mange profesjonelle manusforfattere i Norge. Axel har skrevet manus til 10 filmer, mange etter Ingvar Ambjørnsens bøker. Det å skrive film er annerledes enn å skrive en bok. Film må foregår i presens, mens de fleste bøker er skrevet i fortidsform. Det finnes aldri jeg-personer i filmer. Å skrive filmmanus er å være en del av et stort system. Først og fremst må han skrive en veldig god historie, men også passe på at han ikke gjør jobben vanskelig for regissør, scenograf og de andre filmfagfolkene.

Her er Axel selv om hvordan han skriver film: ”Jeg jobber lenge med storyline – disposisjonen. Dette ender opp med ca ti siders storyline. Når det er klart, reiser jeg bort. På hytta. I en uke eller mer. Der har jeg mange ritualer. Hva jeg har med meg. Hvordan jeg rigger meg til, osv. Jeg begynner alltid med å skrive den morsomste scenen, eller den jeg tror blir morsomst. Jeg skriver ned dialogen, bare dialog. To som snakker sammen. Lytter inni meg til hva karakterene sier til hverandre.”

Leseløve-bøkene om Bønna og Co handler om sånt som det sjelden skrives bøker om, men som mange har vært med på– eller kjenner noen som har opplevd. Kinaputter, dynamitt, luftgevær, ekte klespoker og tyvlån av båter. De fire guttene er veldig forskjellige. De viktigste personene er ”jeg” og ”Bønna”. Bønna er en sånn type som alltid setter i gang de gale ideene. Jeg-personen er egentlig en grei gutt, men blir nok også fristet av spenningen. Forfatteren forsøker å si noe om forholdet mellom dem. I alle bøkene kan man finne scener med samtaler der ”jeg” helst ikke vil mer, mens Bønna vil ha med seg de andre guttene på noe enda farligere.

Det var forlaget som spurte om Axel ville skrive en lettlestbok. Han gikk lenge og tenkte. Så kom han på historien om dynamitten og søppelkassa, og så hadde han hele boka skrevet ferdig i løpet av 2 dager. Historiene ligner litt på opplevelser fra Axels barndom, men han overdriver en god del.

Visste du at…

• Filmen Secondløitnanten er basert på en sann historie om morfaren til Axel
  • manuset til filmen Over stork og stein bygger på to drømmer Axel hadde.
  • Han er glad i å plukke sopp og blåbær
  • Han har vært på fottur i Nepal, 5 400 meter over havet.
  • Axel har skrevet mange filmmanus som aldri er blitt til film, men det er vanlig i filmbransjen. Ett av manusene gav ham siden ideen til boka om katten Titanic.
  • Axel sier at han er en praktisk forfatter, ”det betyr at jeg skriver mer enn jeg tenker”.

Les av Axel Hellstenius:
Hotell Oslo, en nordisk tv-serie for ungdom (skuespill, 1997)
Det store smellet (1998)
Midt i siktet (2000)
Titanics ti liv (2001)
Stille for opptak– og action (faktabok, 2001)
Høyt spill (2002)
Full krig! (2003)
Hardt vær (2004)
Mens Blücher sank(2009)
Fittekvote (2010) sammen med Morten Skårdal

Se og hør: