Fotball + bøker = sant

Foreningen !les mener at fotball og bøker er en "match made in heaven"!

PRESSEMELDING FRA FORENINGEN !LES
Pressekontakt: Daglig leder, Ketil Kolstad, 91 11 73 39

Når 30 000 fotballglade barn og unge fra hele verden møtes under Norway Cup på Ekebergsletta neste uke, vil de møte store mengder bøker. I Foreningen !les sitt standtelt vil de kunne slappe av med en god bok mellom kampene, og de vil møte leseglade fotballstjerner og spreke forfattere.

Allerede mandag 30. juli får Norway Cup-deltakerne anledning til å møte to unge, spennende forfattere som er aktuelle med hver sin bok med idrett som bakteppe for handlingen:

–    Steffen Sørum forteller om og leser fra sin bok «Legg cricket på is» i !les sitt telt kl 14.00. Norway Cup er en stor flerkulturell arena, og Steffen har skrevet bok om en internasjonal idrett som mange blant innvandrerbefolkningen kjenner godt, nemlig cricket.

–    Kulturdepartementets debutantprisvinner Annette Münch har laget en litterær happening basert på sin bok «Kaoskrigeren» i samarbeid med Alis fra Klovner i kamp. Boka henter sin handling fra et kampsportmiljø. Anette og Alis sin beintøffe kombinasjon av ordkunst og hip-hop kan oppleves fra Kulturscenen kl 17.00.

Senere i uka vil vi få besøk av blant andre Roar Strand (RBK og landslaget) og hans biograf Tore Kise Karlsen, Lene Mykjåland og Marie Knutsen (Røa og landslaget), toppscoreren i toppserien for kvinner, Melissa Wiik (Asker), og forfatter Pål Gerhard Olsen som har skrevet ungdomsbok om den optimale fotballopplevelse: Norge i VM-finale mot Brasil.

Foreningen !les sin deltakelse under Norway Cup er en del av prosjektet Idrett og lesing. Målet med prosjektet er å rekruttere flere lesere på en lystbetont arena utenfor skolen, og å gjøre lesingen til en integrert del av barn og unges idrettshverdag. Prosjektet viser så langt at lesing er en optimal måte for idrettsutøvere å koble ut, lade opp og restituere seg på. Les mer om prosjektet og evalueringen av det her .

27. juli 2007