Lag !leseløype

23. april er Verdens bokdag. Vi oppfordrer skoler, bibliotek og andre til lekent å koble idrett og lesing!

leseloypeweb01Hvor høyt boktårn et det mulig å bygge i løpet av et minutt? Hvor raskt kan man flytte en bunke bøker fra A til B? Greier laget å flytte en bokstabel gjennom ei hinderløype der de må klatre over, klatre under, smyge imellom og balansere uten at bokstabelen går i bakken? Hvor mange ord med BOK i finner du i løpet av et minutt?

Dette er bare noen av forslagene til oppgaver i !leseløype – som oppfordrer skolene til å koble idrett og lesing ved å lage sine egne varianter. Alle som melder inn egen !leseløype er med i trekningen av en BOKBAG med barne- og ungdomsbøker gitt av Foreningen !les på Lillehammer onsdag 27.05.09. Skoler og bibliotek oppfordres til å gjennomføre sin egen !leseløype i tiden fram mot Litteraturfestivalen i mai 2009.

!leseløype er et samarbeid mellom Foreningen !les og Pegasus, og grunntanken er å sette sammen «leselag» som gjennomfører ei løype med oppgaveposter som kobler idrett og lesing – slik det gjøres i Foreningen !les sin satsing. Elevene får oppgaver og utfordringer knyttet til tekst og litteratur, samt lekne idrettsoppgaver – også knyttet til litteratur. !leseløype slår et slag for breddelesning!

!leseløype er lagidrett, og er i utgangspunktet tenkt for MELLOMTRINNET i barneskolen, men kan selvsagt tilpasses andre aldersgrupper gjennom utvalget av litteratur og tilpassing av idrettsoppgavene.