Toppserielag med i Idrett og lesing

Det tok ikke lang tid på Foreningen !les sin forespørsel før en rekke toppserielag viste interesse for prosjektet Idrett og lesing.

Flere spillere og trenere uttrykker stor interesse for lesing i kombinasjon med fotball.

– Jeg omfavner prosjektet Idrett og lesing, sier Klepp-trener Knut Eriksen.

– Jeg er en lesehest og har alltid likt å lese. Jeg leser mye når vi er ute og reiser, fortsetter Eriksen og får støtte fra sin trenerkollega i Kolbotn, Trine Lise Andersen:

– Dette er spennende og noe vi vil være med på. Jeg har alltid med lesestoff på reiser og diskuterer ofte bøker med spillerne, sier hun.

Et lesende lag

Gjennomgangsmelodien blant spillere og trenere er at engasjementet og interessen for lesing er stor i de ulike spillergruppene.

– En meget spennende idé. Asker vil gjerne bidra. Flere spillere forteller om gode bøker de har lest på vår hjemmeside, så vi er et lesende lag, sier daglig leder og assistenttrener for Askers damelag, Annette Mikkelsen.

Litteratur er viktig

Også landslagsledelsen for kvinnelandslaget har stor interesse for lesing, både i trenerrollene og som privatpersoner:

– Å lese som fotballspiller er viktig, men det er viktig at spillerne gjør det de har lyst til og at det ikke blir noen plikt og tvang å lese. Selv er jeg veldig glad i å lese krigshistorie, sier landslagssjef Bjarne Berntsen og røper at hans favorittbok er Rapport fra nr. 24 av Gunnar Sønsteby.

– Jeg bruker ofte litteratur i trenerutøvelsen, legger assistenttrener Pål Arne Johansen til og sier at hans favoritt bok er Reisen til Gallia – eller Det er typisk norsk å være god av Ketil Bjørnstad og Ole Paus.

– Boken gir et utrolig humoristisk skråblikk på fotball og den norske selvgodheten. En bok jeg har hatt mye glede av, sier han.