– Idrett og lesing er et ypperlig prosjekt

Utøverne på snowboardlandslaget er stadig vekk på farten for å trene og konkurrere. Da er det nyttig med bøker i bagasjen.

For å øke leselysten og avkoblingseffekten blant utøverne, samt gjøre litteratur tilgjengelig under reiser, har landslaget nå fått en bokbag fra Foreningen !les.

– Landslaget reiser veldig mye og er ofte borte flere måneder i strekk i vinterhalvåret. Det blir mye tid på flyplasser og hotellrom, og jeg tror lett tilgjengelighet til en bok kan føre til at man leser noe man kanskje ellers ikke ville ha lest, sier kommunikasjons- og utviklingsansvarlig i Snowboardforbundet, Mette Mila, til Foreningen !les.

– Kan lette på prestasjonspresset

Mila tror det er en god idé å kombinere idrett og lesing, og at prosjektet vil være nyttig for utøverne på snowboardlandslaget:

– Det kan være bra å få fokus bort fra det presset som ligger på utøverne. Ved å lese kommer de inn i andre verdener, noe som kanskje kan lette litt på presset til å prestere, sier hun.

Samtidig understreker hun at toppidrettsutøvere kan være viktige rollemodeller for å øke leselysten blant yngre utøvere:

– Toppidrettsutøvere kan bidra til å skape leselyst blant yngre utøvere ved å anbefale bøker de selv liker. På den måten er jo bokbagprosjektet ypperlig.