Evaluering pilot

Foreningen !les gjennomførte prosjektet Idrett og lesing fra 2006-2008. Første prosjektår var en pilot. Her kan lese evalueringen.

Garderobebibliotek: Leseglade håndballspillere i Ulefoss koser seg med frukt og bøker etter trening.

Hovedmålet med Idrett og lesing var å gjøre litteratur og formidling tilgjengelig for idrettsungdom på idrettsarenaen. Det ble delt ut bokbager og koordinert møter mellom garderobebibliotekarer og lokale idrettslag. Første del av prosjektet var en pilot.

Målsettingen med å evaluere piloten var som følger:

• Hva har fungert/ikke fungert?
  • Leser utøverne mer som en følge av deltakelse i prosjektet, leses bøkene i bokbagen, og stimulerer toppidrettsutøvere og forfattere utøverne til å lese mer?
  • Er litteratur viktig for utøvelsen av idrett?
  • Har utøverne fått et positivt inntrykk av bibliotekarer og folkebiblioteket som en følge av prosjektet?

Noen av hovedtendensene i evalueringen er:

• Besøkene av forfatter/idrettsutøver har vært en suksess.
  • Besøkene av garderobebibliotekarer er godt likt.
  • Bøkene i bokbagen blir lest.
  • Bøkene i bokbagen er godt likt av utøverne, mens bibliotekarene er mer skeptiske.
  • Flertallet av utøverne har et bevisst forhold til litteratur som avkoblingsmiddel.
  • Bibliotekarene synes kontakten med trenerne har vært utfordrende.

Les hele evalueringen i pdf HER.