Svømmeforbundet med i Idrett og lesing

Foreningen !les har fått Norges Svømmeforbund med på laget.

Målet er å skape økt leselyst blant idrettsungdommer på idrettsbanen, og synliggjøre lesende toppsvømmere.

– Vi er veldig positive til prosjektet Idrett og lesing, sier Idrettskonsulent i svømmeforbundet, Tore de Faveri.

Ved at særidrettsforbund blir med i prosjektet, vil idretten selv kunne være med å videreutvikle og synliggjøre Idrett og lesing som en viktig kombinasjon. Et samarbeid vil blant annet redusere avstanden til breddelag, slik at påmelding, deltakelse og oppfølging kan gjøres lettere. Samtidig vil eliteutøverne innen hvert enkelt forbund kunne profilere seg på en positiv måte ved å blant annet bidra med boktips og anbefalinger via bokpallen. Elite- og juniorlandslaget i svømming har mottatt bokbagger fra Foreningen !les, og med over hundre reisedøgn i året vil tilgjengelig litteratur være kjekt å ha.

– Med så mange reisedøgn er det bra å kunne ha med noen bøker slik at man ikke bare ser på film eller spiller dataspill. Uansett hvilken favorittlitteratur man har, mener vi at dette vil stimulere til kreativitet, evnen til å visualisere og ikke minst koble av, sier de Faveri.

Mentalt oppbyggende

Idrettskonsulenten er heller ikke i tvil om at prosjektet vil være nyttig for breddesvømmerne:

– At klubbene får en bokbagg til odel og eie er veldig positivt. Da kan utøverne låne med seg bøker hjem, som de kanskje ikke har mulighet til, eller blitt motivert til å gjøre, andre steder, sier han og legger til:

– Når man leser bøker vil man sette seg litt ut av hverdagen og komme litt inn i en annen verden. Dette er avkoblende og mentalt oppbyggende.

Samhandling mellom klubber og bibliotek

Svømmerne trener, kanskje ikke overraskende, mye i basseng. Derfor tror de Faveri utøverne også vil dra fordel av å motiveres av andre faktorer:

– For breddeklubbene er det viktig å kunne ha noen stimuli utenfor bassenget. Alle svømmere trener mye, og da er det viktig med variasjon og andre stimuli enn det man får i bassenget. Besøk av bibliotekar og/eller forfattere vil være med på å skape gode klubbmiljø, sier han.

Dessuten:

– Prosjektet kan, i tillegg til å stimulere til økt leselyst blant elite- og breddesvømmere, skape kontakt mellom svømmeklubbene og bibliotekene. Dette vil skape en interesse hos ungdommene til å bruke biblioteket både til å finne «fritidslitteratur» og litteratur man trenger til skole og studier, sier de Faveri og forteller om sin favorittbok:

– Hele verden har vel lest Ringenes Herre? Min favoritt er Stephen Kings forsøk på å skape en lignende verden. Serien, The Dark Tower, på syv bøker har fulgt meg i 25 år. En fantastisk reise inn i en fiktiv verden!