Best i byen for en kveld

Det var høy intensitet og god stemning da Åsgårdstrands guttelag og et jente- og guttelag fra Vestre Gran fikk besøk av forfatterne av fotballromanen Best i byen.

bokbordiii Assistenttrener for kvinnelandslaget i fotball, Pål Arne Johansen, gjennomførte først en treningsøkt med lagene. Deretter ga Torbjørn Moen noen smakebiter fra boken til stor applaus fra de fotball- og leseglade ungdommene.

– Gleder oss til å lese bokenI sommer ble fotballromanen Best i byen lansert. Boken er et samarbeidsprosjekt mellom idrettens eget forlag, Akilles, og Foreningen !les sitt prosjekt Idrett og lesing.

Torsdag i forrige uke og tirsdag denne uken var Foreningen !les, sammen med forfatterne, på besøk hos Åsgårdstrand og Vestre Gran. Johansen gjennomførte først en treningsøkt med lagene, før spillere og foreldre møttes til bokprat og høytlesing. Det var tydelig at dette var en minnerik kveld for lagene.

– Dette var kjempetrivelig. Vi har virkelig koset oss, sa trener for Åsgårdstrands guttelag, Jan Broms, til bokpallen.no og la til at han syntes Best i byen virket som en svært underholdende bok:

– Moen var veldig flink til å lese. Nå skal jeg rett hjem å lese boken.

Også spillerne på Åsgårdstrands guttelag ble nysgjerrige på hovedpersonen, Tom, sin fotballkarriere:

– Boken virker kjempebra. Vi gleder oss til å lese den. Han forfatteren var god til å lese, var guttene enige om.

Bøker til utlån

Det er heller ikke hver dag en landslagstrener kommer på besøk for å lede en treningsøkt. At det motiverte spillerne, var det liten tvil om. Intensitetsnivået var høyt fra første pasning.

– Han var flink. Det var moro, sa en av spillerne før han gikk i dusjen og gjorde seg klar til bokprat.

Til bokpraten kom også garderobebibliotekar ved Horten bibliotek, Jan-Egil Holter-Wilhelmsen.

– Jeg har besøkt guttene tidligere og synes Idrett og lesing er et spennende prosjekt, sa Holter-Wilhelmsen til bokpallen.no før han satte i gang å presentere en rekke interessante bøker for spillerne. Etterpå fikk spillerne anledning til å låne med seg bøker hjem.

– En kjempekveld

Også i Vestre Gran var det høyt intensitetsnivå på treningen som Johansen ledet, og stor entusiasme for Best i byen. Både spillere, trenere og foreldre fulgte ivrig med da Torbjørn Moen leste høyt. Ingen tvil om at temaet fotball, forelskelse og vennskap slo an blant tilhørerne.

– Boken virker kul. Gleder meg til å lese, sa en av spillerne og stilte seg i kø for å få sin utgave signert av forfatterne.

– Dette har vært en kjempekveld for oss alle. Pål Arne og Torbjørn er virkelig flinke folk. Vi har satt veldig pris på dette, sa trener for Vestre Grans jentelag, Ole Næss.
Les mer om besøket hos Vestre Gran her.