Idrett og lesing er en viktig kombinasjon

Fotballspillerne Marie Knutsen og Lene Mykjåland (Røa) mener helt klart at fotball og bøker hører sammen.

marie_og_lene1_medium– Prosjektet Idrett og lesing er en god og viktig kombinasjon. Som fotballspiller er det viktig å tenke på andre ting og slappe av mellom treninger og kamper. Da er bøker svært nyttig, sa de leseglade fotballspillerne da de besøkte Foreningen !les under Norway Cup.

Glemmer en dårlig fotballkamp med en god bok

Både Knutsen og Mykjåland er unge og talentfulle fotballspillere. De kjemper om seriegull i Toppserien med Røa og i september skal de til VM i Kina med kvinnelandslaget. Jentene har alltid vært glad i å lese og en bok er aldri langt unna:

– Å lese har alltid vært viktig for meg. Jeg liker å lese for å slappe av etter treninger og kamper. Da får jeg også en pause fra alt annet som jeg vanligvis tenker på. Det er også lettere å glemme en dårlig fotballkamp med en god bok, sier Knutsen.

– Jeg har alltid likt å lese. På landslagssamlinger har jeg med meg bøker og jeg synes det er viktig å kunne koble av mellom treningsøktene. Det blir jo også en del dødtid og da er en god bok kjekt å ha. Det er mange Røa- og landslagsspillere som liker å lese, legger Mykjåland til.

Nye impulser

De unge spillerne tror også lesing bidrar til å forbedre fotballferdighetene deres:

– Om jeg direkte blir en bedre spiller av lese vet jeg ikke, men jeg merker i hvert fall at jeg slapper av når jeg leser, samtidig som det gir meg nye impulser og perspektiver. Det kan kanskje overføres til fotballbanen, sier Knutsen og får støtte av Mykjåland:

– Avkobling og hvile vil jo selvfølgelig påvirke prestasjonene på banen, selv om, som Marie sier, det kanskje ikke vises direkte der og da. Det er herlig å leve seg inn i en annen verden når du leser. Slik er det jo ofte når man spiller fotball også.

Innblikk i menneskeskjebner

Når det gjelder bokvalg har jentene derimot ulike innfallsvinkler. Som psykologistudent liker Knutsen å lese om menneskets tankesett og sosiale relasjoner mellom mennesker. Mykjåland på sin side faller mer for den spennende krimhistorien der mord og etterforskning er hovedtemaer.

– Jeg er veldig glad i bøkene til Marianne Fredriksson, blant annet «Simon og eiketrærne» og «Skumringens lys». De gir innblikk i menneskeskjebner, relasjoner mellom mennesker og hvor sammensatt et menneske kan være. Jeg synes det er spennende å sette seg inn i andre menneskers skjebne, sier Knutsen og fortsetter:

– En av de siste bøkene jeg har lest er «Drageløperen» av Khaled Hosseini. Det er en nydelig bok om vennskap, skyld og forsoning. Hovedpersonen Amir er en guttunge som vokser opp i et urolig Afghanistan. Han sliter med å få anerkjennelse av sin far, være en god venn og ikke minst leve med skyldfølelser. Denne boken engasjerer, og det er vanskelig å ikke føle sympati og godhet for en del av personene i denne boken.

– For meg er det krim som gjelder. Jeg liker å lese om mord og forsøke å sette meg inn i etterforskningen. Akkurat nå holder jeg på med bøkene til Jo Nesbø om etterforskeren Harry Hole. De er kjempespennende, sier Mykjåland.

– Akkurat passe blanding av spenning og kjærlighet. Kunne kanskje vært litt
mer kjærlighet, men da burde jeg nok prøve meg på noe annet enn krim, legger hun smilende til.

Se Marie Knutsen, Lene Mykjåland og andre fotballspilleres boktips her

14. august 2007