Ailo Gaup - en spenstig leser

Kanskje var bøker et viktig bidrag til at Ailo Gaup lørdag ble verdensmester i FMX fristil motocross.

Helt siden 28-åringen fra Alta fikk sin første motorsykkel som tiåring, har han brutt grenser, vist pågangsmot og trent beinhardt for å nå toppen i denne ekstremsporten. I helga ble han altså verdensmester, og det attpåtil med brukket hånd. I tillegg har Gaup flere Norgesmesterskap og World Cup-seiere bak seg. I 2003 vant han den prestisjetunge prisen, Årets Motorsportsutøver, og i 2004 ble han verdensmester for første gang.

Altaværingen får nok pulsen, blant tilskuere, dommere og motstandere, til å umiddelbart stige når han fremfører spektakulære og risikable triks, som for eksempel baklengs salto, på motorsykkel, i stor fart og høyt oppe i luften. Men som han selv tidligere har uttalt til Dagbladet:

– Jeg vet hva jeg gjør. Jeg har kontroll. Da er det ikke farlig.

Og på journalistens spørsmål om han er gal, svarte FMX-utøveren:

– Jeg er da ikke gal. Jeg er den eneste som er normal. Jeg er ikke gal.

I luften mot nye barrierer, pokaler og selvtilfredsstillelse, sier Gaup til Foreningen !les at han leser mye. Ikke bare underholdning, men også idrettspsykologi, biografier og barnebøker.

– Jeg har et høyt stressnivå, mye å gjøre og en god del å tenke på. Den enkleste måten å gi hjernen ro på er kanskje å sove, men det er jeg bare sånn middels interessert i ettersom jeg er ganske hyper, sier han og fortsetter:

– Det er greit å hvile hodet med en film, spesielt om man er veldig sliten, men film stimulerer ikke tankeverket ditt.

Derfor legger Gaup vekt på lesing for å bli en bedre idrettsutøver:

– Det å lese er ikke bare avkobling, det er trening for hjernen, og da mener jeg ikke bare trening for å bli flinkere til å lese. Det virker positivt på evnen til å tenke selv, for konsentrasjonen, for avkoblingen og for fantasien.