Roar Strand besøkte J17-landslaget

Rosenborg-spiller Roar Strand møtte spillerne på Norges J17-landslag i forbindelse med EM-kvalifiseringen i Stjørdal sammen med sin biograf Tor Kise Karlsen.

roar_strand_og_karlsenStrand er Norges mestvinnende fotballspiller med hele fjorten serie- og fem cupmesterskap. I en alder av 37 år er løpsmaskinen på Rosenborg fortsatt aktiv, men han har fått mye av årets sesong spolert på grunn av skader. Det er sportsjournalist i Dagsavisen, Tor Kise Karlsen, som har ført i pennen Roar Strands liv som fotballspiller. Søndag kom Karlsen og Strand til Hell Hotell i Stjørdal for å lese høyt fra biografien, og snakke om fotball og bøker til de unge fotballjentene, foran den avgjørende gruppefinalen mot Tyskland.

Lesing stimulerer fantasi og kreativitet

Karlsen åpnet besøket med å fortelle om boken om Roar Strand, som utgis på Tapir Akademiske Forlag i november, og fulgte opp med å lese åpningskapitlet, Den perfekte fotballkampen, som handler om Strand og lagets oppladning og gjennomføring av mesterligakampen, mellom Borussia Dortmund og Rosenborg i 1999, der trønderne vant tre null i Tyskland.

Spillerne fulgte ivrig med og fikk etterpå høre Strand fortelle om viktigheten av å lese og hvordan det stimulerer fantasi og kreativitet som jentene kan ha nytte av som fotballspillere.

– Å lese er avkoblende og det er viktig å tenke på andre ting enn fotball, sa Strand og la til at han selv for alvor begynte å lese for to år siden:

– For tiden holder jeg på med Papillon av Henri Charriére. Boken handler om en forfatter som blir uskyldig dømt for drap og som forsøker å rømme fra fangeøya. Jeg har imidlertid ikke lest noen fotballbiografier, men må vel lese min egen.

Stilte spørsmål

I tillegg til høytlesing og bokprat, spurte spillerne Strand om alt fra kampforberedelser, treningshverdagen, posisjoner på banen, kosthold etc. relatert til da Strand selv var 17 år og nå som lagkaptein på Rosenborg. Han svarte velvillig på jentenes spørsmål og møtet mellom veteranen, med over 350 kamper for Rosenborg og 42 A-landskamper for Norge, og talentene fra J17-landslaget, ble svært hyggelig.

– Roar var veldig flink og jentene stilte masse spørsmål til han. Det var veldig flott gjort av Roar og Tor å komme til oss. Vi hadde en hyggelig time sammen, sa J17-trener Jan Roar Saltvik etter at besøket var over.

– Dette gikk veldig bra og var kjempemorsomt, kommenterte Strand og Karlsen.

NB! J17-landslaget ble en del av prosjektet Idrett og lesing i forbindelse med Åpent Nordisk Mesterskap på Hamar i juli.