Banebrytende samarbeid mellom Olympiatoppen og !les

I forbindelse med de OL i Beijing i august, spiller Olympiatoppen og Foreningen !les på samme lag.

olbeijingDen norske OL-troppen har mottatt åtte bokbager fra Foreningen !les, og litteratur skal benyttes aktivt som et avkoblingsmiddel under lekene. Foreningen !les er svært glad for at Olympiatoppen vil bringe litteratur inn i OL-troppen og til Paralympics. Prosjektleder for Idrett og lesing i foreningen, Ole Ivar Burås Storø, var tirsdag invitert av Olympiatoppen til pressekonferanse for førsteuttaket til OL på Toppidrettsenteret i Oslo.

– Dette er et banebrytende samarbeid. Lesing blir nå en integrert del av OL-utøvernes forberedelser til og under lekene i Beijing. Vi håper utøverne vil bruke litteratur som et redskap i jakten på den optimale prestasjon, sier Storø.

OL-bibliotek

– Hvile- og restitusjonsfaser er vel så viktige som treninger og konkurranser. Bakgrunnen for å lage et OL-bibliotek for utøverne, er at de skal kunne fjerne seg fra prestasjonsjag og forventningspress ved å dykke ned i god litteratur mellom harde treningsøkter og konkurranser, legger han til.

Olympiatoppen og !les er likevel ikke så naive at de tror lesing automatisk medfører norske gullmedaljer og nye rekorder:

– Det er ikke sånn at vi tror at Andreas Thorkildsen for eksempel kaster spydet lengre fordi han har lest en bok. Likevel tror vi Thorkildsen og de andre utøverne har mye å hente på og utnytte hvileperioder best mulig. Da er det å lese et viktig redskap, sier Storø.

– Dessuten bidrar lesing til å trene kreativitet og fantasi, forestillings- og konsentrasjonsevne. Viktige egenskaper å besitte som idrettsutøver, understreker prosjektlederen.

Helhetlige utøvere

Olympiatoppen har alltid et fokus på at utøverne skal se idrettsprestasjoner og livet som idrettsutøver i et større perspektiv. Samarbeidet med !les passer derfor utmerket med deres mål og visjoner:

– Vi er opptatt av at utøverne skal ha en god helhet rundt seg. Derfor legges det opp til intellektuelle sysler, for bare å tenke bare på idrett i OL-perioden kan gjøre noen og enhver litt smalsporet, forklarte Tore Øvrebø under pressekonferansen.

– Å lese bøker kan være glimrende i rolige perioder under OL-oppholdet, mener han.

Gode rollemodeller

– Det er blitt sagt at hjerne trenger å bli trent på samme måte som musklene, påpeker Storø og er spent på effekten av OL og bøker:

– Det er bare en myte at idrettsutøvere ikke leser. Klart de gjør det. Blant svømmere og friidrettsutøvere vet jeg at leselysten er stor. Det samme gjelder blant spillerne på kvinnelandslaget i fotball og håndball. Også padler Eirik Verås Larsen er glad i å lese. Det er garantert flere som også er det. Disse håper vi å profilere via bokpallen.no, sier Storø.

– De norske utøverne er gode rollemodeller. Lesende toppidrettsutøvere er derfor viktige aktører for å motivere til større engasjement og interesse for lesing blant yngre utøvere, avslutter han.