Første garderobebesøk for Ulefoss piker 12

De unge håndballjentene fra Ulefoss´ piker 12-lag har fått egen bokbag og garderobebibliotekar.

garderobe_ulefossDet er Gro Kabbe ved Telemarksbiblioteket som har satt i gang prosjektet blant håndballjentene som hun også er trener for.

– Dette er et kjempespennende prosjekt. Det blir ikke så formelt når man formidler litteratur i garderoben, sier hun.

Bra respons

Piker 12-laget startet kvelden med en god treningsøkt før det ble slappet av i garderoben med bokprat og masse deilig frukt. I tillegg til bokbaggen, hadde Kabbe med en del aktuelle bøker og lydbøker fra Telemarksbiblioteket. Hun pratet om 10-15 bøker og anbefalte noen flere. Lestelysten blant spillerne var helt klart til stedet:

– Responsen var bra blant spillerne og de fulgte med. Det er viktig at det ikke blir forlenge av gangen. De lurte på om jeg kunne ta med noen spesielle bøker til neste gang, sier hun og fortsetter:

– Denne gangen snakket jeg blant annet om Doktor Proktors prompepulver av Jo Nesbø, Marg og Bein-serien, Mette og Mina på håndballbanen og Jon Demon-bøkene til Reidar Kjelsen.

Kabbe sier hun vil sørge for at bokbaggen brukes aktivt:

– Jeg kommer til å ha den med meg på hver trening, slik at spillerne kan levere og låne bøker selv. Første trening etter besøket kom en spiller bort og fortalte at hun hadde lest en halvtime før hun kom på trening.

Håper på spillerbesøk

Torsdag i forrige uke var det duket for første økten med bokprat og frukt. Men først måtte håndballtreningen gjennomføres. Kabbe har jobbet ved Telemarksbiblioteket siden 1991 og er svært interessert i barne- og ungdomslitteratur og formidling.

– Jeg jobber mye sammen med barnebibliotekaren og har pratet masse om bøker for skoleklasser, sier garderobebibliotekaren som siden tiårsalderen har vært aktiv i håndballmiljøet, både som spiller og trener:

– Jeg har selv spilt to år i eliteserien for Gjerpen, flere europacupkamper og blitt norgesmester. I tillegg spilte jeg en sesong i 1. divisjon for Vålerenga og har i mange år vært trener for aldersbestemte lag og lag på seniornivå.

Dermed har spillerne på Ulefoss´ piker 12-lag en trener og garderobebibliotekar med kunnskaper om både håndball, litteratur og formidling. Men:

– Det er likevel et lokkemiddel for spillerne å få besøk av en profilert håndballspiller.

Og høyest på ønskelista står Gjerpens Anja Edin.

– Hun er et forbilde og en spiller alle ser opp til, avslutter den tidligere Gjerpen-spilleren.

Foreningen !les ønsker Ulefoss piker 12 velkommen med i prosjektet og håper på mange gode idretts- og leseopplevelser fremover.