Bokbag til håndballgutta: - Supert!

I forbindelse med håndball-EM på hjemmebane, mottok herrelandslaget en bokbag fra Foreningen !les.

Prosjektleder for Idrett og lesing, Ole Ivar Storø, møtte landslagstrener Gunnar Pettersen og overleverte bokbagen på Rica Hotell i Drammen tirsdag denne uken. Dagsavisens journalist Tor Kise Karlsen var til stede for å dekke overrekkelsen.

– Dette er supert, sa landslagstrener Gunnar Pettersen i det han mottok bagen og dro opp bøkene om Kjetil André Aamodt og Dagfinn Enerly som lå øverst i bokbagen med rundt 20 bøker.

– Dette er den type bøker som folk som vanligvis ikke leser så mye også får lyst til å lese, fortsatte han.

Gunnar Pettersen ser klart viktigheten av en slik gave fra Foreningen !les akkurat nå. Hånballgutta er inne i sine siste forberedelser før EM på hjemmebane starter opp, og da blir det mange døgn sammen.

– Disse bøkene kan hjelpe spillerne til å koble av og tenke på noe annet enn håndball. Det blir fort lange dager for gutta, og da kan ei bok hjelpe til med å slå i hjel tida, mener han.

Stort utvalg

Det er et stort utvalg av bøker. Her er det biografier om Aamodt, Enerly og Roar Strand. Her er det krim av Jo Nesbø. Her ligger «Fordømte Leeds» av David Peace ? ei bok Åge Hareide ga til sine landslagsspillere før kampen mot Bosnia.

– Vi prøver å sette sammen bagen etter hvilken målgruppe vi har med å gjøre, forteller Ole Ivar Storø, men legger til:

– Det er vanskelig å sette sammen drømmebokbagen.

Det var Aslak Sira Myhre som i sin tid satte i gang prosjektet «Idrett og lesing».

– Dette var et pilotprosjekt som var så oppløftende at det motiverte til å fortsette, sier Storø.

I tittelen «Idrett og lesing» ligger det innebygd en motsigelse. Idrett står for noe fysisk aktivt. Lesing for noe stillestående. Gjennom å engasjere toppidrettsutøvere i prosjektet, håper !les på at også unge utøvere skal synes at det er kult å lese.

– Vi skal knekke stereotypene om at idrett og lesing ikke hører sammen – og omvendt, sier Ole Ivar Storø.

Anbefaler

!les har en egen hjemmeside ? bokpallen.no . Her kan man blant annet se hva en rekke topputøvere anbefaler av bøker.

– Når topputøvere står fram, er det lettere å få yngre idrettsungdom til å lese også, tror Ole Ivar Storø.

Kanskje kan denne litteraturen hjelpe håndballgutta fram mot en solid EM-innsats. For som Gunnar Pettersens kollega på fotballfronten, Åge Hareide, har sagt det:

– Det er viktig for en fotballspiller å trene fantasien og forestillingsevnen. Det å kunne se for seg, og helst forutse spillet på banen, er en viktig egenskap hos de gode spillerne. Gjennom å lese bøker trener man denne evnen.

Det gjelder sikkert for håndballspillere også.

Følg med på bokpallen.no og få boktips fra EM-spillerne.

Foreningen !les ønsker herrelandslaget i håndball god lesing og lykke til under mesterskapet.

11. januar 2008