Verdens beste lesehester

- Jeg lader opp med bøker, uttaler den ferske verdensmesteren på ski, Astrid Jacobsen. Langrennslandslaget har med seg bokbagger fra Foreningen !les til VM i Sapporo.

astrid_jacobsenVerdensmesterne Astrid Jacobsen og Jens Arne Svartedal er begge sterke ambassadører for boka som kilde til restitusjon og underholdning.

–   De er unike rollemodeller for barn og ungdom, og de bidrar sterkt til å øke lesingens anseelse i denne gruppa, uttaler daglig leder i !les, Ketil Kolstad.

Foreningen !les sitt prosjekt Idrett og lesing tar sikte på å la ungdom møte boka i andre omgivelser enn de er vant til. Idrettsklubber får tilbud om en egen garderobebibliotekar, og tilgangen på bøker sikres gjennom en bredt sammensatt bokbag som klubben får til odel og eie.

En viktig tanke med prosjektet er å fronte spreke lesende forbilder, og du finner gode boktips fra dagens ferske verdensmestere og andre på nettstedet www.bokpallen.no.

Astrid Jacobsen anbefaler Halvbroren av Saabye Christensen, Historien om Pi av Martel og The curious incident of the dog in the nighttime av Haddon. Om sistnevnte bok sier hun:

–   Denne boka fikk jeg til bursdagen min av ei skivenninne. Jeg hadde ikke de store forventningene til boka, den hørtes nemlig veldig rar ut! Men der fikk jeg meg en overraskelse. Her møter man en liten autistisk gutt, med et helt annet syn på livet og hverdagen enn det jeg ellers er vant til. Komisk og lattermild!

22. februar 2007