Forfatterlandskamp: Norge banket Danmark

Det norske forfatterlandslaget i fotball knuste danskene hele 10-1.

foto_vibeke_rgler_forfatterlandskamp_18Forfatterlandslaget har tidligere tapt for Sverige, England og Tyskland under Litteraturfestivalen på Lillehammer. I år kom endelig lagets første seier.

Journalist i Dagbladet, Tom Stalsberg, uttalte før kampen at det norske forfatterlandslaget måtte legge fotballskoene på hylla dersom de gikk på et nytt tap. Med den overbevisende seieren over Danmark, skjer nok ikke det med det første.

Med Stig Inge Bjørnebye på laget tok Norge kommandoen fra start. Fem scoringer ble det i første omgang. Et dansk selvmål, to scoringer av Oddmund Vaagsholm og en scoring av Johan Mjønes og Knut Hoem.

Andre omgang var like overbevisende. Vaagsholm puttet to til, Eirik Ingebrigtsen satte inn to langskudd og Bjørnebye skrudde et frispark over muren og bak den danske målvakten. Danmarks beste spiller, Martin Larsen, satte inn trøstemålet.

I forkant av kampen la danskene inn en offisiell protest. Den ble ikke tatt til følge, men lyder som følger:

OFFICIEL PROTEST

Vi har hørt, at det norske nationalhold stiller med en prof (som blandt andet har spillet Brøndby FC), og det vil vi gerne protestere imod!

Ifølge pålidelige rygter her i Lillehammer forlyder det desuden, at manden ikke har udgivet skønlitterære bøger. Det bør vel indgå i overvejelsen, om manden på denne baggrund ikke bør diskvalificeres?

Punkt 2: Da flere af de danske spillere lider af allergi og/eller angst for birketrær, finder vi det højst mistænkeligt, at vores hold er blevet indkvarteret på Hotel Birkebeineren. Det danske hold har dog besluttet ikke at gøre en større sag ud af dette forhold på trods af, at der allerede er konstateret flere tilfælde af åndenød og kløen blandt spillerne.

Endelig gør vi opmærksom på, at det regner i dag, og det må siges på forhånd at være til nordmændenes fordel. De er jo så vant til det. Hvilke konsekvenser det bør få, vil vi ikke blande os i.

DANMARK

Se bilder fra kampen her