Samles: Ny leseaksjon i videregående skole

Foreningen !les ble tildelt midler fra Utdanningsdirektoratet til et nytt prosjekt i videregående skole for å undersøke hvordan litteratur kan være en døråpner for samtaler om mobbing, utenforskap og andre vanskelige temaer. Over de tre neste årene vil dette være tilbudet vårt for videregående i stedet for Rein tekst.

Skrevet mai 13, 2024 i Nyheter

Tallene fra den siste elevundersøkelsen viser at mobbing i den videregående skolen øker. Tallene er de høyeste de har vært siden 2016. Derfor lanserer Foreningen !les Samles: en leseaksjon hvor man samles om litteraturen og leser sammen.

Samles er en hybrid mellom Bokprat og Rein tekst. Formålet bak prosjektet er å undersøke hvordan lesing og litterære samtaler kan være en døråpner for diskusjon av tabubelagte temaer, og med dette forebygge mobbing og utenforskap.

Vi er glade for at vi igjen kan tilby elever i videregående en papirantologi. Antologien vil bestå av færre, men til gjengjeld lengre tekster enn før for å fremme langlesing. Tekstutvalget vil fortsatt bestå av kvalitetstekster fra ulike sjangre, men som på ulikt vis tematiserer mobbing, utenforskap, rasisme og andre vanskelige temaer. Undervisningsoppleggene vil også reflektere dette.

Det vil være konkurranser hvor man kan konkurrere som klasse for å vinne et forfatterbesøk eller individuelt for å vinne gavekort og bokpakker.

I forbindelse med prosjektet vil vi tilby et digitalt lærerseminar som vil være tilgjengelig for strømming i etterkant. Mer informasjon om dette kommer snart.

I Samles 2024/25 vil det være utdrag fra:

• Bjørnholt VGS av Sarah Zahid, Flamme 2022.
  • Alt for flokken av Kathrine Nedrejord, Aschehoug 2024.
  • Men hvem er du? av Martin Ernstsen, Gyldendal 2023.
  • Gjentakelsen av Vigdis Hjorth, Cappelen Damm 2023.
  • Slemme jenter av Monica Goksøyr, Aschehoug 2023.
  • In memoriam av Alice Winn, oversatt av Ragnhild Eikli, Gyldendal 2024.
  • Ingen kan spytte på et smilende ansikt av Synne Sun Løes, Cappelen Damm 2023.
  • Raudt, svart av Jon Fosse, Samlaget 2024 (1983).

Du kan melde deg på aksjonen ved å bestille antologier gratis her.

Dersom du har noen spørsmål eller kommentarer kan du ta kontakt med prosjektleder Marte Waagaard: marte@foreningenles.no.