Bøker like godt som iskrem!

- 15 000 bøker til Ekebergsletta

norway cup banner copyForeningen !les deler ut hele 15 000 bøker til fotballglade barn og unge under Norway Cup på Ekebergsletta denne uka. Formålet er å la fotballspillerne få trene hodet og fantasien mens de kobler ut eller lader opp mellom kampene.

– Bøker er like godt som iskrem, uttaler daglig leder i !les, Ketil Kolstad. – En god leseopplevelse kjølner ned hjernen når sola svir som verst, og du blir igjen klar til å knuse motstanderen.

Sammen med 5 spennende boktitler fra restopplaget etter prosjektet «Bok til alle», får fotballklubbene informasjon om prosjektet Idrett og lesing. Nå går prosjektet inn i sin siste sesong, og Foreningen !les håper at enda flere klubber vil være med på moroa enn de over 100 klubbene som allerede er involvert.

www.bokpallen.no
www.boktilalle.no

– – –

«Best i byen»

– ny ungdomsroman om fotball

Denne uka lanserer Akilles forlag i samarbeid med Foreningen !les en flunkende ny ungdomsroman hvor fotballen får spille hovedrollen. ?Best i byen? har kommet til gjennom et samarbeid mellom forfatter Torbjørn Moen og Pål Arne Johansen, assistenttrener for det norske kvinnelandslaget i fotball.

– Fotball er den største organiserte fritidsaktiviteten for barn og unge i Norge. Vi vet at terskelen for å lese er lavere når boka handler om noe man i utgangspunktet er glad i. Her får ungdommene ei bok med et miljø og karakterer de kjenner seg igjen i, sier Kolstad.

www.akilles.no
www.bokpallen.no