Jakter VM-gull med bøker

Kvinnelandslaget i fotball er på plass i Kina, og på veien mot VM-gull har de med seg en bokbag med spennende bøker fra Foreningen !les.

I bagasjen til Kina, blant landslagsdrakter, fotballsko og isposer, har den norske VM-troppen med seg en bag med bøker fra oss i Foreningen !les. Som en del av prosjektet Idrett og lesing har vi overrakt landslaget en bokbag der tanken er at spillerne skal benytte litteratur som fritidssyssel og avkobling mellom VM-kampene. Landslagssjef Bjarne Berntsen og assistenttrener Pål Arne Johansen er selv glade i å lese og setter pris på bokbagen fra !les.

– Jeg leser mye og bruker både litteratur, film og musikk som en del av trenerutøvelsen, sier Johansen, mens Berntsen legger til:

– Lesing er viktig og jeg leser veldig mye. Poenget må samtidig være at spillerne får gjøre det de synes er best når de skal koble av. Lesing må ikke være noen plikt eller tvang, sier han.

Skråblikk på fotball

Berntsen forteller at hans favorittsjanger er krigshistorie, mens assistenttrener Pål Arne Johansen påpeker at andre innfallsvinkler til fotballspillet enn teknikk og taktikk er interessant og morsom lesing.

– Jeg liker Rapport fra nr. 24 med Gunnar Sønsteby veldig godt. Han gir en interessant og spennende beretning om andre verdenskrig og okkupasjonens Oslo, sier Berntsen.

– Min favoritt bok er Reisen til Gallia – eller det er typisk norsk å være god av Ketil Bjørnstad og Ole Paus. Boken gir et utrolig humoristisk skråblikk på fotball og den norske selvgodheten, kommenterer Johansen.

Krim og spenning

Samtaler med enkelte av spillerne i VM-troppen før mesterskapet ga tydelige signaler om at krim og spenning var en populær sjanger blant spillerne, og takket være samarbeidsvillige forlag har vi fylt bokbagen med flere bøker innen denne sjangeren.

– Jeg er veldig glad i å lese krim, så noen gode bøker krimbøker til VM i Kina er veldig bra, sier landslagsprofilen, med over hundre landskamper i en alder av 26 år, Solveig Gulbrandsen fra Kolbotn.

For uten om krim og spenning, er det også andre sjangere som frister landslagsspillerne. Den målfarlige angriperen fra Asker, Ragnhild Gulbrandsen, med 23 mål på 73 landskamper for Norge, sier dette om sine favorittbøker:

– Mine favorittbøker er Lille Tre og Du finner meg i fjellene av Forest Carter.
Lille Tre for eksempel gir en fantastisk skildring om indianernes måte å leve i pakt med naturen på, og hvordan de ble behandlet av amerikanerne.

Gulbrandsens klubbvenninne fra Asker og toppscorer i Toppserien for kvinner med 16 mål, Melissa Wiik, har som målfarlig angriper et spennende, men kanskje noe utradisjonelt, valg av favorittbok.

– Jeg synes boken God i mål av Ola By Rise er en fantastisk bok. Kvinnefotballen trenger flere keepere og kanskje kan denne boken bidra til at flere får lyst til å stå i mål, sier VM-debutanten.

For mer informasjon om landslagsjentenes og trenernes favorittbøker og andre boktips, kan du besøke vår nettside www.bokpallen.no.

Norge spiller sin første VM-kamp mot Canada onsdag 12. september. !les ønsker det norske laget lykke til i VM, og håper bokbagen inspirerer til godt spill og mange mål.

04. september 2007