Selvsagt lesere fotballspillere!

De leser aviser, bøker, magasiner og tegneserier. Blant annet. Spillerne på herre- og kvinnelandslaget i fotball lanserer et opprop om lesing.

Tirsdag 2. oktober fikk Foreningen !les overlevert et opprop på vegne av landslagsspillerne i fotball, der de understreker at selvfølgelig leser fotballspillere, og at de ønsker litteraturformidling på sin arena. Fra Foreningen !les fikk landslagene hver sin bag med lesestoff, og løfte om besøk av en leseagent.

Oppropet ble overlevert av assistenttrener for herrelandslaget, Ola By Rise og trener for kvinnelandslaget, Eli Landsem.

– Den som skal prestere, må ha evnen til å koble av mellom hver sceneopptreden. For å ha energi i kamp og trening, er det sunt å ha andre interesser. Og de interessene bør fylle spillerens energitank, ikke tappe den. For mange vil fotball og lesing være en strålende match. Det trenger ikke være Hamsun og Fosse. Lesing skal være lystbetont, som da flere landslagsspillere kastet seg over boka om Zlatan på ligalandslagsturen til Thailand. Identifikasjon og relevans er undervurdert, sier By Rise.

Lanseringen av oppropet sparker i gang Foreningen !les sitt prosjekt ”Hat trick – litteratur, formidling og fotball”. Prosjektet er et unikt samarbeid mellom Foreningen !les, Norges Fotballforbund og biblioteksektoren. Breddelag i hele landet får tilgang på god litteratur tilpasset dem og besøk av leseagenter. Foreningen !les reiser i høst rundt i åtte fylker i Norge for å holde formidlingskurs for bibliotekarer og rekruttere leseagenter. Prosjektleder Ole I.B. Storø mener den tydelige oppfordringen fra landslagsspillerne har stor betydning.

– Inntrykket man får gjennom media er at fotballspillere ikke leser, og at den typiske leser er en nerdete person med briller og uten venner. Et opprop fra landslagene vil bidra til å endre stereotypier av både fotballspillere og lesere. For selvsagt finnes der fotballspillere som leser, både bøker, magasiner og aviser, og på nett, ebok og papir, sier Storø.

Lesing kan også være viktig for spillere i forhold til deres egen fotballhverdag, tror Storø.

– Mange spillere og trenere ser på lesing som et viktig avkoblingsmiddel og et redskap til å trene konsentrasjon og fantasi. Stig Inge Bjørnebye sier for eksempel at han ikke ville spilt så lenge på så høyt nivå hvis han ikke brukte tid på å lese. For ham er det å lese god trening i selvkontroll.

Ola By Rise, som har jobbet som litteraturkritiker og er en engasjert leser, mener lesing er en døråpner.

– Vi er opptatt av å utvikle hele mennesker. Da er det viktig å ha referanser også utenfor sin egen rolle på fotballbanen. Lesing er en døråpner til større kunnskap, forståelse og perspektiv.

Fra formidlingsbransjen, blir et opprop om lesing fra fotballspillere tatt godt i mot.

– Oppropet er mottatt! Vi besøker gjerne fotballbanen for å formidle litteratur til fotballspillere, sier Stig Elvis Furset ved Drammensbiblioteket.

Foto: Lars Eivind Bones/Dagbladet.