Hangeland: – Har alltid med meg en bok

Kaptein for herrelandslaget i fotball, Brede Hangeland, har alltid med seg bøker på landslagssamling. Han sier han har lest bøker hele sitt liv.

– Å lese bøker kan være både lærerikt, underholdende og avslappende. Selv har jeg lest bøker hele livet og har alltid med en bok eller to på samling med landslaget, sier Hangeland.

Hangeland, som til daglig spiller i Fulham i engelske Premier League, håper prosjektet «Hat trick – litteratur, formidling og fotball» gir resultater.

– Jeg støtter leseprosjektet til Foreningen !les og håper det bidrar til at flest mulig barn og unge blir glade i å lese.

Kulturminister Hadia Tajik (AP) mener det er et viktig signal ovenfor barn og unge at landslagsspillere støtter opp om lesing.

– Landslagsspillere i fotball er helter for mange unge. At de som forbilder fronter Foreningen !les sin kampanje for å få unge til å lese, er veldig bra, sier kulturministeren.

Statsråden tror også landslagspillerne kan bidra til at unge ser verdien av lesing.

– Det er viktig å formidle til unge at lesing ikke bare er noe de må i skolesammenheng, men at det kan være berikende og utviklende. Det tror jeg landslagsspillerne kan bidra til.

Spillerne på herre- og kvinnelandslaget i fotball har signert et opprop om lesing.