Bokpakker

Idrettslag som blir med i prosjektet mottar en bokpakke med utvalg av bøker tilpasset målgruppen.

Bokpakken skal:

• presentere ny og spennende litteratur for målgruppa.
  • skape interesse og nysgjerrighet for litteratur.
  • gjøre det lett for utøvere å lese i en bok før og/eller etter treninger og konkurranser.
  • gjøre det lett for utøvere å låne med seg en bok eller flere bøker hjem.
  • gi idrettslagene og utøverne tilhørighet til prosjektet.
  • gi idrettslagene felles opplevelser rundt litteratur og formidling.
  • styrke samholdet i utøvergruppa.

Idrettslagene som blir med i prosjektet får en bokpakke med et utvalg av bøker. Lagene får beholde bøkene og det er opp til dem selv hvordan de vil bruke den. Hovedpoenget er at bøkene følger lagene på treninger, kamper og reiser, og i andre sammenhenger. Leseagenter overrekker lagene bøkene ved første besøk. Dersom det er mulig kan leseagentene også lage utlånskort på biblioteket til idrettslaget.

Bokpakkene vil gjøre litteratur tilgjengelig for målgruppen. Den vil reduserer terskelen for å ta med seg en bok eller flere bøker hjem, og for å lese i en bok før eller etter treninger og konkurranser. Bøkene gir lagene og utøverne tilhørighet til prosjektet.

Sammen med formidlere har Foreningen !les utviklet et en liste med forslag til bøker som kan brukes i formidlingen til unge idrettsutøvere. Se liste her.