dittOslo skriver om Hat trick

Bjørnebye skal få gutta til å lese, er overskriften i dittOslo sin artikkel om Hat trick - litteratur, formidling og fotball i regi av Foreningen !les.

Formidling: Leseagent Stig Elvis Furset fra Drammensbiblioteket formidler litteratur til lydhøre fotballspillere på Heming. Foto: Christoffer Alve.

Foreningen !les går nye veier for å få gutter til å lese. Nå skal bøkene innta fotballbanen, skriver avisen.

dittOslo har snakket med trener for Heming G-97, tidligere Liverpool-spiller Stig Inge Bjørnebye. Han ser lesingen som del av en større sammenheng.

– Lesing skaper bevissthet og setter i gang tankeprosesser. Påvirkningen fra klubben skal være mer enn fysisk aktivitet, sier han til dittOslo.

Foreningen !les har vært på besøk hos Heming sammen med leseagentene Stig Elvis Furset og Mari Nordø Pettersen fra Drammensbiblioteket. Leseagentene formidlet bøker for de unge fotballspillerne og overleverte en bokbag til laget. Bjørnebye sier til dittOslo at laget vil bruke bøkene til å utvide spillernes horisont.

– Vi er mye på leirer og treninger, og har mye tid til å lese. Etter jul vil bøkene bli en del av samtaler om leseropplevelser.

Hat trick skal gjøre litteratur og formidling tilgjengelig for fotballspillere på deres egen fritidsarena, i dette tilfellet fotballbanen.

– Ved å flytte litteraturformidlingen ut av lesesalen og inn på ungdommens arenaer blir det lettere å nå unge lesere, sier prosjektleder i Foreningen !les, Ole I.B. Storø, til avisen.

Les hele artikkelen i dittOslo.