Hat trick med kulturministeren

Onsdag 21. august var det avspark for Hat trick på Grüner klubbhus i Oslo. En sterk angrepsrekke var til stede med blant andre kulturminister Hadia Tajik, Stig Inge Bjørnebye og Arild Stavrum.

Hat trick: Kulturminister Hadia Tajik ( AP) og forfatter Arild Stavrum sammen med Grüner-spillere. Foto: Wenche Stadven Nybo/Kulturdepartementet

«Hat trick» i regi av Foreningen !les er et prosjekt i samarbeid med breddelag og bibliotek rundt omkring i Norge. Litteratur og formidling skal gjøres tilgjengelig for unge fotballspillere for å øke engasjementet for lesing og nysgjerrigheten for litteratur. Samtidig har prosjektet som målsetting å utvikle bibliotekarens formidlingsrolle og fremheve lesende forbilder fra fotballmiljøet.

– Vi flytter litteraturformidling ut av biblioteket og inn på fotballbanen for å treffe fotballungdommer på deres egen fritidsarena. Lag som blir med i prosjektet får blant annet sin egen bokbag og bibliotekar, sier prosjektleder i Foreningen !les, Ole Ivar Burås Storø.

– Skal vi voksne få barn og unge til å bli glade i å lese, må vi vise at vi selv liker å gjøre det. Fotballspillere er gode rollemodeller og derfor er det viktig å vise frem lesende spillere. I England har for eksempel alle lagene i Premier Leagueminst to spillere som hjelper til i arbeidet med å få barn og unge til å lese. Og her hjemme har spillere på herre- og kvinnelandslaget signert et opprop om lesing. Slike bidrag betyr mye, påpeker Burås Storø.

Digger lesing
Kulturdepartementet støtter «Hat trick» og onsdag 21. august var det duket for fotball og lesing hos Grüner i Oslo. I et tettpakket lokale i klubbhuset fikk forventningsfulle spillere, trenere og lagledere fra to gutte- og et jentelag møte kulturminister Hadia Tajik fra Arbeiderpartiet, bibliotekar Marit Hallen fra Deichmanske bibliotek, Torshov, Stig Inge Bjørnebye fra Norges Fotballforbund og forfatter Arild Stavrum.

– Jeg er sikker på at det er veldig mange som har mast på dere om å lese mer. Dere veit det godt. Så jeg skal la være å mase, sa kulturministeren og fortsatte:

– Jeg vil heller si: Les det dere har lyst til! Det vil si, aldri slutt å lese skolebøker. Men jeg vil oppfordre dere til å bruke litt av fritida på å finne ut hva dere har aller mest lyst til å lese og så skaffe dere de bøkene.

– Det er det samme om bøkene handler om fotball, strikking, aliens eller astrofysikk. Det er lesegleden det handler om. Og den er en av de beste gavene dere kan gi dere selv.

Marit Hallen, som selv var lagleder for et Grunerlag på 1980-tallet, syntes det var stas å være tilbake på klubbhuset. Denne gangen for å formidle bøker. Fra bokbagene som ble delt ut til lagene, snakket Hallén om bok en i serien Blade av Tim Bowler, Bian Shen av Torbjørn Øverland Amundsen, Jokeren av Markus Zusak og Eldrid Johansens Charliblogg.

Stig Inge Bjørnebye fra Norges Fotballforbund gikk på et stortap som trener for Hemings guttelag sist gang han besøkte fotballbanen på Dælenga. Nå var det derimot lesing og talentutvikling som var i fokus. Og Bjørnebye var ikke tvil om hva lesing betyr for ham.

– Jeg digger lesing nesten mer enn fotball, sa han til de unge spillerne.

Den tidligere proffspilleren er nå utviklingssjef i Norges Fotballforbund, og opptatt av at talentutvikling er mer enn bare fotball.

– Jeg hadde aldri spilt så lenge på Liverpool eller det norske landslaget hvis jeg ikke også var glad i å lese. Garantert.

– Lesing er en av de viktigste tingene du gjør hvis du skal utvikle deg som fotballspiller og som menneske, la han til.

Magisk oppskrift
Arild Stavrum har en lang karriere bak seg som spiller på toppnivå i klubber som Brann, Molde, Stabæk, Helsingborg, Aberdeen og Besiktas. Han har også vært trener for Bærum, Molde og Skeid. De siste årene har Stavrum imdlertid satset alt på en forfatterkarriere, og er i disse dager aktuell med sin fjerde bokutgivelse. Som vanlig er fotball et bakteppe i bøkene hans.

– Min nye bok er min første ungdomsbok. Den ble ferdig i dag, innledet han til den lydhøre forsamlingen.

Stavrums siste utgivelse har tittelen Maradonas magi og utgis på forlaget Cappelen Damm.

– Hva skal man gjøre for å bli bedre dersom man er en middels fotballspiller? spurte han.

– Lese, svarte en.

– Egentrening, svarte en annen.

Gode svar ifølge Stavrum, men forfatteren mente selv å ha funnet en egen formel. For å illustrere dette viste han på storskjerm frem to identiske skåringer av argentinerne Maradona og Messi. Førstnevnte i landskamp mot England under VM i 1986, sistnevnte i seriekamp for Barcelona mot Getaffe i 2007.

– Se på det her, sa han til tilhørerne.

– Over 20 år senere gjør Messi akkurat det samme som Maradona. Målene er helt like. Se hvordan de drar seg forbi motstanderne, går inn i banen, runder keeper, skårer med høyre foten, snubler på samme sted og jubler på samme måte. Her må det ligge et eller annet bak.

Forfatterens tanke er at det finnes en slags oppskrift, en magi for å bli like gode som Maradonna og Messi. Det danner utgangspunktet for å hans første bok for målgruppen.

– Når boken til Arild er klar, skal dere få den tilsendt, lovet Burås Storø spillerne på Grüner til applaus fra salen.

Magi: Arild Stavrum og spillerne ser på skåringene til Messi og Maradona. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Vil ditt lag være med i «Hat trick»?
Ta kontakt med Ole Ivar Burås Storø i Foreningen !les på e-post ole@foreningenles.no.
Les mer om prosjektet her. https://foreningenles.no/fotball/om-hat-trick/hat-trick-litteratur-formidling-og-fotball

«Her og nå» på NRK P1 sendte fredag 23. august et innslag fra besøket hos Grüner. Lytt her under overskriften «Fotballspillere skal lese».