Keeperen til Hauketo

Det ble et livlig møte mellom forfatter Lars Mæhle og unge fotballspillere på Holmlia bibliotek tirsdag 22. september.

God stemning: Forfatter Lars Mæhle skapte begeistring blant fotballgutter på Holmlia bibliotek. Foto: Foreningen !les

Samlingen på Deicmanske bibliotek, Holmlia, var en del av Foreningen !les sitt prosjekt Hat trick – litteratur, formidling og fotball. Etter at leseagentene Drifa Gudmundsdottir og Eva Rekve tidligere i høst hadde besøkt guttelag på henholdvis Bjørndal og Hauketo, var det denne gangen duket for felles formidlingskveld på Holmlia bibliotek. Lars Mæhle var invitert som forfatter og det ble servert pizza og brus og delt ut bokbager.

Dessverre kunne ikke spillere fra Bjørndal stille på arrangementet, så biblioteket ble åpnet for andre deltakere og forhåndsinformert som en fotballkveld på biblioteket. Leseagentene formidlet noen utvalgte titler. Rekve tok for seg Arild Stavrums Maradonas magi  og R.J. Palacios Mirakel. Drifa presenterte Svarte-Mathilda av Tor Arve Røssland og Fuck Off I Love You av Lars Mæhle.

Mæhle fikk ordet etter å ha fått formidlet sin egen bok, og stilte følgende spørsmål til forsamlingen:

– Hva er den viktigste muskelen å trene som fotballspiller?

– Hamstrings, svarte en.

– Tja, den er viktig, men det var ikke helt det jeg tenkte på, repliserte Mæhle. Andre forslag?

– Hjernen, sa en spiller og pekte på sitt eget hode.

– Hjernen, ja, var Mæhle helt enig i. Hvorfor det?

– Fordi du må tenke.

– Ja, fordi som fotballspiller må du tenke. Du må bruke hodet, sa Mæhle og refererte til Messi, Zlatan og Ronaldo som gode eksempler på spillere som ligger i forkant. Han fortsatte med å prate om gleden ved å spille fotball, om trenere som gir spillerne lov til å prøve og feile, som gjør spillerne tryggere, slik som for eksempel Strømdsgodsets Ronny Deila.

Deretter leste Mæhle høyt fra Fuck Off I Love You og testet etterpå spillernes kreative, littære egenskaper.

Hauketo fikk overrakt en bokbag fra Foreningen !les og helt til slutt ble trenerteamet til laget sjekket i spørsmål om fotball og litteratur med Zlatan som tema. Hovedtreneren stakk av med en bokpremie.

Foreningen !les og leseagentene fra Deichmanske bibliotek, avdeling Bjørnholt og Holmlia, vil takke alle spillerne for sportslig deltakelse i Hat trick og ønske lykke til videre med fotball og lesing.