Hat trick på Holmlia

Tirsdag 2. april ble det arrangert en kveld med fotball og lesing for gutte- og jentelag på Holmlia klubbhus i Oslo.

Lagbilde: Fotball- og leseglade Holmliaspillere sammen med elitespillerne Fellah og Chuma, samt Bevolden, Klaveness, Stavrum om Rekve.

Sammen med Deichmanske bibliotek og Foreningen !les tok Holmlia fotball, ved leder Ove Bevolden, i mot spillere og foreldre til en kveld med fotball og litteratur i klubbens klubbhus.

Leseagent i Foreningen !les sitt prosjekt Hat trick, Eva Rekve ved Deichmanske bibliotek, avdeling Holmlia, hadde med seg bokbager til lagene og presenterte et utvalg av bøker.

Fotballprofilene Lise Klaveness og Arild Stavrum kom for å snakke om sine karrierer, hva som kreves for å bli god og hvordan lesing kan være viktig fotballspillere.

Til stede var også Vålerenga-spillerne Mohammed Fellah og Chuma Anene fra Holmlia. Og til slutt fikk lagene overrakt nytt draktsett fra Benjamins minnefond.

Rekve viste frem ulike bøker fra bokbagene til en engasjert forsamling, før ordet gikk til Lise Klaveness og deretter Arild Stavrum.

– Som kvinnelig fotballspiller tjener man ikke så mye penger. Vi er derfor nødt til å ta utdanning eller jobbe. Det er viktig for å ha flere bein å stå på, sa Klaveness og oppfordret spillerne til å bruke tiden utenom fotballen på hobbyer, lese eller studere.

Stavrum fortalte at han alltid leste bøker mens han var aktiv fotballspiller. Han er nå aktuell med sakprosaboken En sommer med fotball på Gyldendal forlag. Dette er en bok om hvordan familielivet blir snudd på hodet når kona, Lisbet, får kreft. Mens Arild og sønnen, Ole, venter på at Lisbet skal bli frisk, reiser de rundt i Oslo og Akershus og ser på fotballkamper i ulike divisjoner.

– En av kampene vi så var faktisk her på Holmlia, så jeg må nesten lese et utdrag fra vårt besøk her. Kanskje dere kjenner dere igjen, sa Stavrum før han leste om en kamp mellom hjemmelaget og Oslo City til latter fra tilhørerne.

Til slutt fikk spillerne på Holmlia møte Mohammed Fellah og Chuma Anene fra elitelaget til Vålerenga fotball.

– Jeg synes det er bra å tenke på andre ting enn fotball, som for eksempel å bruke fritiden på å lese. Det å få seg en utdanning er viktig, sa Anene til de unge spillerne.

– Min favorittbok er Jeg er Zlatan. Jeg har lest boken tre ganger. Nå skal jeg lese Golden Boys av Arild Stavrum, sa Fellah før han pent ble nødt til å signere en Vålerenga-drakt med hans navn på til en av Holmlia-guttene.

Forbilde: Vålerenga-spiller Mohammed Fellah har vokst opp på Holmlia og er en god rollemodell for de unge på Holmlia. Her signerer han drakten til en av spillerne.