Stavrum: – Agenter stjeler fra fotballen

Tidligere proffspiller og topptrener, Arild Stavrum, er aktuell med krimromanen Golden Boys. Her vil han å belyse utfordringer ved fotballagentenes griskhet.

Arild Golden heter den mektige fotballagenten i Stavrums nye utgivelse. Han er verbal og karismatisk, en kynisk forretningsmann som takler konkurrentene ut over sidelinjen. Golden er imidlertid ikke enestående i følge Stavrum.

– Alle fotballagentene er like ille, sier han.

– Det irriterer meg at de får holde på slik de gjør, at det ikke kreves mer for å være agent og lages et regelverk som hindrer agentene i å stikke av med enorme summer i forbindelse med spillersalg. Det burde vært et tak på hvor mye de kan tjene, eller så burde man la advokater ta seg av virksomheten, legger han til.

Irritasjonen har lenge ligget og ulmet hos forfatteren. Gjennom Golden Boys kom muligheten til å slippe den ut.

– Jeg har lenge hatt lyst til å skrive denne historien, ta utgangspunkt i agentvirksomhet og fotball. Jeg har lest og leser mye krim, og ville skrive en krimbok fra et miljø jeg kjenner svært godt, sier Stavrum og fortsetter:

– Gjennom boken har jeg sett nærmere på problematiske ting i fotballen, på hvordan fotballagenter stjeler penger fra idretten. Det er ikke riktig at agenter skal tjene flere millioner kroner på å selge spillere, mens moderklubber som har fostret talentene ikke sitter igjen med noe. John Carew er et godt eksempel. Agentene håver inn, mens Lørenskog (Carews moderklubb red.anm.) nesten ikke har fått noe for salget. Agentene tar pengene ut av fotballen, penger som kunne kommet breddeklubber til gode.

Arild Golden overkjører sine motspillere og har ansvaret for de beste fotballspillerne i Norge. Men han har også en finger med i andre virksomheter der det er mulig å tjene store summer.

– I tillegg til å være agent, er Golden sentral i utbyggingen av kunstgressbaner og ballbinger. Kunstgress er en diger industri. Det bygges enormt med baner og Golden har tatt monopol på utbyggingen. Jeg undersøker dette nærmere i boken, men det er et tema som ikke diskuteres noe særlig i den virkelige verden, sier Stavrum og legger til:

– Underlaget på gamle baner er steinhardt, mens nye baner fylles med gummi fra gamle bildekk. Flere rapporter understreker at dette kan være helsefarlig, men få undersøkelser blir gjennomført. Man har svært liten kunnskap om konsekvensene av å spille på harde underlag og av utbyggingen av nye baner.

Arild Golden blir funnet drept på Ullevaal stadion i Oslo. En tidligere fotballproff, nå advokat, og en kvinnelig TV2-reporter starter undersøkelser på egenhånd. De vikles inn i rykter om milliardbeløp som er forsvunnet, skjulte allianser, utroskap og historier om fotballspillere fra Afrika som blir overlatt til seg selv dersom de ikke lykkes på prøvespill. Ikke ukjente temaer innenfor fotballverden, men hvor er den alkoholiserte, slitne og frekke detektiven?

– Jeg ville ikke at etterforskerne skulle være fra politiet, men fra andre yrker. Jeg har brukt min erfaring og kunnskap fra fotballen og TV2-sporten i arbeidet med å skrive frem hovedpersonene, sier Stavrum.

Stavrum la fotballskoene på hylla i 2004. Frem til da hadde han spilt for de norske klubbene Clausengen, Brann, Molde og Stabæk, og svenske Helsingborg, skotske Aberdeen og tyrkiske Besiktas. Han har trent lag som Bærum, Molde og Skeid siden han la opp. I 2008 debuterte han som forfatter med boken 31 år på gress, som handler om hverdagen til en Tippeligaspiller på Molde. I Golden Boys handler det også om livet til fotballspillere. Det har endret seg betraktelig siden Stavrum selv spilte.

– Kjendisdyrkingen du ser i dag, både innen fotballen og samfunnet generelt, fantes ikke i særlig stor grad da jeg var aktiv. Dette var noe som startet med David Beckham, eskalerte utover 00-tallet og nå har tatt helt av. Fotballspillere i dag blir jo mer kjent for ting som ikke har med fotballen å gjøre. Det går mer på utseende, hvem du dater, hva du sier og gjør enn hva du presterer, sier han.

I boken møter vi Vålerenga-kaptein og landslagsspiller Per Diesen. Han er ung og attraktiv, er sammen med en modell og har sitt eget TV-program, Per Diesen-TV (PD-TV).

– Arild Golden har ansvaret for Per Diesen. Han jobber med å få ham solgt til Everton, men overgangen stoppes når Golden blir drept.

Stavrum er med i ressursgruppa til Foreningen !les sitt prosjekt Hat trick – litteratur, formidling og fotball. Prosjektet skal kort fortalt gjøre litteratur og formidling tilgjengelig for fotballungdommer på fotballarenaen. Stavrum tror boken kan fenge ungdommer i og utenfor fotballmiljøet.

– Kanskje spesielt i videregående skole. Jeg har veldig lyst til å møte potensielle lesere i denne aldersgruppen. Det kan oppstå mange interessante diskusjoner rundt temaer boken tar for seg. Men det trenger ikke utelukkende være fotballelever. Boken kan også skape nysgjerrighet hos de uten fotballinteresse. Det er en annen innfallsvinkel til idretten enn den de leser om i avisene, sier han.

Boken har fått svært god omtale til nå. Adresseavisen ga seks på terningen, mens krimkongen, Jo Nesbø, synes det er stas at det endelig kommer en fotballkrim. En annen som skal lese Golden Boys, er Stavrums tidligere spissmakker i Molde, nå hovedtrener for klubben, Ole Gunnar Solskjær.

– Ja, det skal bli artig å lese ei krimbok hvor handlingen er lagt til et fotballmiljø. Jeg liker generelt å lese krim. Jo Nesbø er en favoritt. Jeg vet Arild kan mye om fotball. Det blir spennende å se hvordan han kombinerer fotball og krim, sier Solskjær til Tidens Krav.

Foto: Finn Ståle Felberg.