Leseagenter hos Heming

Foreningen !les og leseagentene fra Drammensbiblioteket besøkte 21. mai 2012 Heming gutter 97.

Gutter leser: Neste gang vi møter en gutt i biblioteket, må vi tenke at her er en leser, skriver Ole I.B. Storø i Foreningen !les.

Foreningen !les og leseagentene Stig Elvis Furset og Mari Nordø Pettersen fra Drammensbiblioteket besøkte 21. mai 2012 Heming gutter 97. De unge fotballspillerne på Heming trenes av tidligere landslags- og Liverpoolspiller, Stig Inge Bjørnebye. Besøket ble filmet av Christoffer Alve og CirkA Film, og viser hvordan møte med leseagenter og idrettsungdommer kan fungere i praksis.

– Et prosjekt som Hat trick tror jeg har vært savnet lenge. Jeg hadde ikke vært fotballspiller så lenge på toppnivå hvis jeg ikke hadde lest mye, sier Bjørnebye.

Leseagentene gjorde klar en bokbag ved Drammensbiblioteket og satte seg i bilen med retning Heming i Oslo. I bagen var det litteratur innen ulike sjangre og leseagentene plukket et par bøker hver som de formidlet til spillerne inne på klubbhuset etter at treningsøkta var unnagjort.

– Det vi gjør er å presentere et utvalg av bøkene i bokbagen, og gi dem et positivt bilde slik at de får lyst til å lese de bøkene vi har plukket ut, sier Nordø Pettersen.

I følge spillerne er et besøk av leseagenter nyttig.

– Jeg synes det er ekstra greit at de kommer når vi har trening, fordi da er vi samlet og vi trenger ikke bruke noe ekstra av tiden vår når vi har fritid, sier en av Heming-spillerne.

Furset og Nordø Pettersen fikk god respons fra spillergruppa og flere tok med seg bøker fra bagen hjem etterpå.

– Det er ikke alltid at jeg føler at jeg når fram, men når jeg går der i fra får jeg tilbakemelding på at dette syntes de var kult, sier Furset.

Se film fra besøket under: