Litterært hat trick

Våren er ikke bare bøker, men også fotball. Her er tre tips om fotballitteratur fra Foreningen !les.

Kjetil Rekdal – Mitt liv som I fortalt til Olav Østrem. Aschehoug, 2012
Selv om det er bokvår vil jeg først anbefale Olav Østrems bok om Kjetil Rekdal, Mitt liv som I, som ble utgitt i fjor. Måten Østrem videreformidler Rekdals historie på har en del likhetstrekk med Jeg er Zlatan (Font 2011) av David Lagercrantz. Rekdals stemme er sentral i teksten og Østrem får godt frem hans personlighet og vinnervilje. Rekdal er åpen og ærlig, og det er underholdende å lese om hans karriere som toppspiller og -trener i Norge og utlandet. Boka kan engasjere unge lesere dersom forlaget, bokhandlere og bibliotekene i større grad formidler den til ungdom.

En sommer med fotball av Arild Stavrum. Gyldendal, 2013
Undertittelen til denne boka er En overlevelsesguide for alle som opplever å få familielivet snudd på hodet. Det var det som skjedde med Arild Stavrum og hans familie en oktoberkveld i 2011. I sofaen hjemme på Ekeberg i Oslo oppdager kona Lisbet en kul i brystet. Prøver blir tatt og resultatet viser at hun har kreft. Fotball er Arilds store lidenskap, men han vil ikke prakke interessen og kunnskapen på sønnen sin, Ole. Mens Lisbet må gjennom operasjon og behandling, bestemmer Arild seg likevel for å lære Ole alt han kan om fotball. Far og sønn. Fotball, is og pølser. Sammen reiser de rundt og ser kamper i forskjellige divisjoner. Arild lærer bort og Ole spør og kommenterer. Men alt de venter på er egentlig at sommeren skal være over og at Lisbet skal bli frisk.

Det er rørende å lese om hvordan forholdet mellom Arild og Ole utvikles gjennom fotballen, og hvordan familien takler dagene med sykdom og usikkerhetene som oppstår. Stavrum kombinerer humor og alvor, og fremkaller både latter og tårer hos leseren. Samtidig er det interessant å lese om de ulike stedene Arild og Ole er og ser fotballkamper. Man lærer om bydeler og lag, og får fotballfaglige beskrivelser av en som vet hva han snakker om.

Fans. Motstandere av Arne Norlin og Andreas Palmaer. Mangschou, 2013
Fans er en helt ny fotballserie for aldersgruppa 9-12 år. Motstandere er første bok og oversatt fra svensk av Jonas Bjarkøy.

Vi møter Tove og Noel. Tove har nettopp flyttet inn i nabolaget til Noel. Begge elsker fotball og det er også på fotballbanen de møtes for første gang. Noel bor sammen med mamma og storebroren Tobbe. Tobbe er 16 år og tilhenger av fotballaget Hammarby fra Söder i Stockholm. Dermed er også Noel det. Hammarbys erkerival er AIK, hvor Toves pappa spiller. Alt ligger til rette for godt vennskap mellom Tove og Noel, men hva skjer når de finner ut at de liker forskjellige lag? Kan de fortsette å være venner? Og hva vil Tobbe si?

Dette er en spennende bok hvor supporterkulturen i større grad enn selve spillet er bakteppe for historien. Den utforsker om fotball er viktigere enn vennskap, og om man kan være sammen med noen som elsker fotballaget du hater. Boka er relativt lettlest, men egner seg også godt til høytlesning. De to andre bøkene i serien har titlene Forfølgelse og Oppgjøret. Neste utgivelse kommer i mars 2014.

God bok- og fotballvår!

Ole I.B. Storø
Prosjektleder Hat trick – litteratur, formidling og fotball
Foreningen !les
ole@foreningenles.no

NB! En redigert utgave av denne artikkelen stod på trykk i Bok & samfunn 4/2013.