Hat tricks angrepsrekke

I prosjektet Hat trick - litteratur, formidling og fotball, har Foreningen !les etablert en ressursgruppe med fotballglade forfattere og leseglade fotballprofiler.

Thorvald Steen, forfatter:

Thorvald Steen er en av Norges mest anerkjente og mest internasjonalt orienterte forfattere. Merittlista er lang siden debuten i 1983. Han har gitt ut romaner, skuespill, diktsamlinger, noveller, barnebøker og essays. Gjennombruddet kom i 1992 med diktsyklusen Ilden. Han fikk internasjonalt anerkjennelse med sine nyskapende historiske romaner Don Carlos (1993), Giovanni (1995), Konstantinopel (1999), Den lille hesten (2002), Kamelskyer (2004) og Løvehjerte (2010). I 2006 skrev Steen oppvekstromanen Vekten av snøkrystaller, i 2008 kom oppfølgeren Det lengste svevet og i 2012 avslutningen Balanse. Han går også for å være overstegfintenes far, i følge ham selv.

Arild Stavrum, fotballprofil og forfatter:

Arild Stavrum har en lang karriere bak seg som spiller og trener. Han var en av de målfarlige S-ene på Molde sammen med Ole Bjørn Sundgot og Ole Gunnar Solskjær. Stavrum har vært utelandsproff i skotske Aberdeen og tyrkiske Besiktas. Han har trent Molde, Skeid og Bærum. I tillegg har han gitt ut romanen 31 år på gress (2008) og er nå aktuell med krimromanen Golden Boys på Forlaget Oktober.

Stig Inge Bjørnebye, utviklingsansvarlig for breddefotballen i Norges fotballforbund:

Stig Inge Bjørnebye var sentral spiller under Drillos storhetstid på 90-tallet og har spilt i 10 år i Liverpool. Han var assistenttrener for Åge Hareide på det norske landslaget og vært hovedtrener for Start i Tippeligaen. I 2010 ga han ut boken Løsrivelse på Aschehoug, som handler hans liv som internasjonal fotballstjerne og de dramatiske konsekvensene det fikk for ham som menneske. I dag er Bjørnebye utviklingsansvarlig for breddefotballen i Norges fotballforbund.

Lise Klaveness, ekspertkommentator NRK:

Lise Klaveness har nylig lagt fotballskoene på hylla. Hun har en lang karriere bak seg som landslagsspiller og som klubbspiller for Asker, Umeå og de siste sesongene for Stabæk. Klaveness jobber i dag som advokat og dommerfullmektig, og er ekspertkommentator på NRK. Hun sitter også i styret til idrettsutøverorganisasjonen NISO.

Stig Elvis Furset, litteraturformidler og forfatter:

Stig Elvis Furset jobber ved Buskerud Fylkesbibliotek. Han er en av Norges fremste litteraturformidlere. Furset har gitt ut bøkene Den brennande sitaren (2002) og Den raude veggen (2008) som handler om hans store lidenskaper – Elvis, Maradona og Brann.

Mari Nordø Pettersen, litteraturformidler:

Mari Nordø Pettersen jobber ved Drammensbiblioteket og er på lik linje med Furset en av Norges fremste formidlere av litteratur. Nordø Pettersen er ikke bergenser, men likevel svært opptatt av fotballaget Brann.