Kunnskapen er der

Det finnes mye formidlingskunnskap blant bibliotekarer, men den må synliggjøres bedre ovenfor potensielle lesere.

Av Ole I.B. Storø

Litteraturen er der. Leserne er der. For å forene disse to spiller formidling en avgjørende rolle. Bibliotekarer har kompetansen, men det er behov for større bevisstgjøring av ferdighetene de besitter. I samarbeid med åtte fylkesbibliotek gjennomfører Foreningen !les i høst kurs for å motivere bibliotekarer til å drive oppsøkende formidlingsarbeid.

– Jeg tror det viktigste med kursene er å fremheve hvilken viktig kunnskap bibliotekarene har og betydningen av at den formidles. Samtidig håper jeg kursene kan gi nye verktøy til å formidle på en variert og spennende måte, sier Marit Hallen, forteller og bibliotekar ved Deichmanske bibliotek.

Inspirasjon og økt selvtillit
Hallen har vært ansatt ved Torshov filial siden 1992 og holdt en rekke kurs for barn, ungdom og voksne i fortelling og formidling. Nå reiser hun rundt i Norge sammen med Foreningen !les for å holde formidlingsverksted for bibliotekarer.

– Målet er at formidlingskursene skal bidra til å videreutvikle formidlingsrollen. De skal gi inspirasjon og økt selvtillit, slik at bibliotekarene kan gå ut å erobre nye arenaer, sier hun.

Responsen så langt har vært godt:

– Hittil har vi vært i Bodø, Porsgrunn, Førde og Stjørdal. Deltakerne virker fornøyde og jeg har fått mange tilbakemeldinger om at de opplever kurset som nyttig i forhold til deres hverdag i biblioteket.

For å få maks utbytte av kursene, mener Hallen det er viktig at bibliotekarene øver og aktivt bruker lærdommen fra kursene.

– Verktøyene må tas raskt i bruk. Mens man leser bøkene man skal formidle, bør man ha teknikkene i bakhodet. Det er lurt å prøve seg fram på kollegaer eller naboer. Rett og slett å samle et knippe lånere og sette i gang, sier hun.

Uante muligheter
En av deltakerne på kurset i Førde i Sogn og Fjordane, var Jorun Systad fra Høyanger bibliotek. Hun har vært leseagent i Foreningen !les sitt prosjekt Les for meg, pappa! (2009-2011) og nå i Hat trick – litteratur, formidling og fotball. Systad er ikke tvil om hva som er hovedoppgaven i bibliotekaryrket.

– Å formidle litteratur og skape leselyst ser jeg på som den viktigste oppgaven til en bibliotekar.

Systad understreker videre betydningen av formidlingskurs, og muligheten til å treffe andre bibliotekarer for å utveksle erfaringer og utfordringer.

– Seminarer og kurs, og det å møte andre formidlere, er viktig. Det er utviklende og har gitt meg mange praktiske tips. Det er aldri vanskelig å finne en arena for formidling av litteratur. Der har vi uante muligheter, sier hun.

Synonymt med god litteratur
Høyanger kommune har en befolkning på litt over 4000. I Norsk kulturindeks 2011 ble biblioteket rangert som nummer to, bak Herøy i Nordland, som årets bibliotekkommune. Biblioteket har tre heltids- og seks deltidsstillinger. I kommunen er det hovedbibliotek, 17 faste utlånssteder, fire kombinasjonsbibliotek med grunnskole, to bibliotekfilialer, bokbåtstopp, barnehagebibliotek og bok-i-butikk.

– Tilgjengelighet er viktig for oss, sier Systad og fortsetter:

– Høyanger bibliotek legger til rette for et gratis og desentralisert tilbud for alle i kommunen fra 0-105 år. Formidling av litteratur i og utenfor biblioteket er et satsingsområde hos oss.

Biblioteket er dessuten en viktig identitetsmarkør i kommunen, mener bibliotekaren.

– I en liten kommune er det slik at alle kjenner alle. Når noen ser oss som jobber her, så tenker de bibliotek og bøker med en gang. Som bibliotekansatte er vi synonymt med god litteratur og fantastiske leseopplevelser!

Formidling på andre arenaer

Av Wanda Voldner
Daglig leder i Foreningen !les

«Selvfølgelig leser fotballspillere!»
Herre- og damelandslaget i fotball har i høst gått sammen om å snakke om lesing, og oppropet de overleverte Foreningen !les hadde et tydelig budskap: fotballspillere ønsker litteraturformidling på sin arena, fotballbanen. Da gjenstår bare spørsmålet: tar bibliotekene utfordringen? Stiller dere opp på treningen til gutter 14 med en bokbag?

Dette er ikke første gang Foreningen !les oppfordrer bibliotekarer til å formidle bøker utenfor biblioteket. Helt siden 2006 har vi, gjennom prosjektene ”Idrett og lesing” og ”Les for meg, pappa!”, lagt til rette for at bibliotekarer skal oppsøke nye arenaer. Vi mener nemlig at en grunnleggende forutsetning for å skape lesere, er at de finner litteratur der de er. For alle de som ikke har hyllemeter på hyllemeter med bøker hjemme, og som heller ikke henger på biblioteket, er de avhengige av å finne litteraturen andre steder. For eksempel på fotballbanen. Bøker har det imidlertid best sammen med en formidler, og de beste formidlerne mener vi er bibliotekarer.

Gode formidlere kan imidlertid alltid bli bedre. I løpet av høsten 2012 skal over 200 bibliotekarer delta på formidlingskurs i regi av Foreningen !les der teori, praktiske øvelser og konkret planlegging blir gjennomgått i løpet av kursdagen. I høst besøker holder vi åtte kurs, de fleste er i skrivende stund allerede gjennomført. Like mange kurs skal gjennomføres i 2013.

NB! Disse artiklene stod på trykk i Bok og bibliotek nr. 5/2012.