Litteraturarrangement på arbeidsplass. Noen tips.

Prosjektleder for Bergen leser, Mari Kristine Jore gir her noen konkrete tips til deg som planlegger besøk på en arbeidsplass.

Prosjektleder for Bergen leser, Mari Kristine Jore.

Hvordan komme i kontakt med en arbeidsplass?
Bergen Offentlige Bibliotek inngikk et samarbeid med AOF Hordaland. AOF er arbeidernes opplysningsforbund. Vi knyttet oss altså til en organisasjon som har folkeopplysning som hovedgeskjeft, og som har et stort nettverk blant bedrifter og organisasjoner i arbeidslivet.

Innsalg/første møte:
I det første møte med bedriften er det viktig å selge inn at vi har noe eksklusivt å tilby; gratis kulturarrangementer til bedriftens ansatte! Det er viktig å være fleksibel på tidspunkt og lydhør i forhold til når på dagen det passer best å holde arrangementet. Selv om arrangementet for oss kalles Litterære nistepakker, er det kanskje ikke i lunsjen, når nistepakkene spises, som er det beste tidspunktet for bedriftens ansatte.

Kommunikasjon med arbeidsplassen:
I kommunikasjon med arbeidsplassen gjelder det å være tydelig i forhold til hvilke rammer det litterære arrangementet man tilbyr trenger. Dette kan være utfordrende, fordi man ikke kjenner til forholdene på den enkelte arbeidsplass. Det kan være lurt å ta noen telefonsamtaler hvor man snakker om rammene og gjerne gjør dette tydelig i en oppfølgingsmail. Slik sikrer man på en god måte at alle parter har snakket om det samme.

Valg av forfatter:
Når man velger forfatter, gjelder det å danne seg et blide av hva slags formidler vedkommende er. Her kan det lønne seg å kontakte Forfattersentrum eller forfatterens forlag for å danne seg et bilde av hva slags formidlingssituasjoner vedkommende egner seg i.

Valg av lokaler:
Når man, sammen med bedriften, skal komme frem til hvilket rom arrangementet skal holdes i, gjelder det å være tydelig i forhold til at et litterært arrangement ofte trenger noe ro. Vi lærte i alle fall at store støyende kantiner ikke nødvendigvis er den beste formidlingssituasjonen. Dette kunne nok vært unngått dersom vi hadde vært tydeligere i vår kommunikasjon med Haukeland Universitetssykehus.

Kaffe og te:
Dersom man får til et godt samarbeid med bedriften kan man foreslå å lage en ramme rundt arrangementet hvor det settes frem litt kaffe og te, og kanskje litt frukt eller enkel mat. Et litterært arrangement er jo en sosial happening, og det skaper ofte god stemning blant ansatte dersom de føler det blir gjort litt ekstra for at de skal ha en hyggelig pause i arbeidsdagen.

Mari Jore holdt innlegg om sine erfaringer med arbeidsplassbesøk på Foreningen !les sitt formidlingskurs i Bergen 25.01.2013.

Nasjonalbiblioteket har med midler fra Kulturdepartementets satsning på Den Kulturelle Nistepakken støttet mange prosjekt i bibliotekene. Mer informasjon om Nasjonalbibliotekets midler her.