Formidling på fotballarenaen

Tirsdag 2. april møttes gutte- og jentelag fra Holmlia til en kveld med fotball og lesing på klubbens klubbhus i Oslo.

Lagbilde: Fotball- og leseglade Holmliaspillere sammen med elitespillerne Fellah og Chuma, samt Bevolden, Klaveness, Stavrum om Rekve.

Arrangementet var et samarbeid mellom Holmlia fotball, Deichmanske bibliotek, avdeling Holmlia, og Foreningen !les sitt prosjekt Hat trick – litteratur, formidling og fotball. Leseagent Eva Rekve hadde med bokbager til lagene og presenterte et utvalg av bøker. Fotballprofilene Lise Klaveness og Arild Stavrum kom for å snakke om sine karrierer og hvorfor lesing kan være viktig for fotballspillere. Til stede var også Vålerenga-spillerne Mohammed Fellah og Chuma Anene. Begge har vokst opp på Holmlia og spilt barne- og ungdomsfotball i klubben. Lagene fikk også overrakt nye draktsett fra Benjamins minnefond.

– Vi ønsker at spillerne i Holmlia fotball skal utvikle seg til mer enn bare fotballspillere. Da kan lesing være en viktig aktivitet, sa leder i Holmlia fotball Ove Bevolden og ønsket spillere og foreldre velkommen.

Den gode følelsen
Holmlia ligger i bydel Søndre Nordstrand og har en befolkning på over 35 000.  Biblioteket er et sentralt møtested og en viktig formidler av språk, kunnskap, kultur og litteratur for bydelens innbyggere. Men biblioteket er også opptatt av å finne nye arenaer å treffe potensielle lesere og formidle litteratur på. Rekve ser på fotballbanen som en god mulighet i så måte, spesielt med tanke på ungdom som målgruppe.

– Det er viktig å møte ungdom på arenaer de selv forbinder med glede, lyst og fritid. Gjennom fotballbanen kan spillerne ta med se den gode følelsen de har for fotballen over til lesingen, sier hun.

– Jeg ønsker å gi ungdom en ny innfallsvinkel til litteratur, og øke bevisstheten om sammenhengen og balansen mellom skole og fritid. Derfor er det viktig å formidle bøker utenfor biblioteket og skolen, legger hun til.

Rekve viste frem ulike bøker til en engasjert forsamling, men det er likevel ingen plikt eller tvang å lese anbefalingene fra leseagenten.

– Bøkene i bokbagen skal spillerne lese fordi de har lyst til det. Ikke fordi de må eller fordi noen sier det, påpeker Rekve som ikke er i tvil om litteraturens betydning for de unge spillerne:

– Lesing og litteratur åpner nye verdener. Det gir kunnskap og innsikt i nye situasjoner og mennesker. Gjennom litteraturen kan vi bli rausere, mer tolerante og kunnskapsrike. Viktige elementer for å bli et godt menneske, men også en god fotballspiller.

Gode holdninger
Gode holdninger og kombinasjonen fotball og lesing var tema hos de tidligere toppspillerne Lise Klaveness og Arild Stavrum. Klaveness har spilt toppfotball i 17 år, vært proff i Sverige og spilt over 50 landskamper for Norge. I dag jobber hun som dommerfullmektig i Oslo og som fotballekspert på NRK.

– Som kvinnelig fotballspiller tjener man ikke så mye penger. Vi er derfor nødt til å ta utdanning eller jobbe ved siden av karrieren. Det er viktig å ha flere bein å stå på, sa Klaveness.

Hun oppfordret spillerne til å bruke tiden utenom fotballen på hobbyer, lesing og studier.

– Som profesjonell fotballspiller i Sverige skulle jeg bare konsentrere meg om fotball. Det gikk ikke særlig bra. Jeg har aldri vært så slapp og dårlig som da, sa hun.

– Jeg gikk bare og ventet på trening og innså at jeg måtte ha noen mer å drive med. Da jeg begynte å lese og studere igjen, ble også kvaliteten på det jeg presterte på fotballbanen bedre, la hun til.

Elendige plasser
Stavrum har spilt på toppnivå for en rekke klubber i Norge og utlandet, og vært trener for Molde og Skeid. Lesing var en viktig syssel under spiller- og trenerkarrieren.

– Jeg har alltid lest ved siden av å være aktiv spiller og trener. Lesing var nyttig i forberedelser og som avkobling. I dag er jeg glad for at jeg brukte tid på det. Det har gitt meg flere muligheter etter at jeg måtte legge opp som spiller, sa han.

Etter at Stavrum la fotballskoene på hylla og trenerambisjonene på vent, har han konsentrert seg mest om å skrive bøker. I 2008 debuterte han med romanen 31 år på gress på Forlaget Oktober. I 2012 ga han ut fotballkrimmen Golden Boys på samme forlag.  For tiden er han aktuell med sakprosaboken En sommer med fotball på Gyldendal forlag. En bok om hvordan familielivet blir snudd på hodet når kona, Lisbet, får kreft. Mens Arild og sønnen, Ole, venter på at hun skal bli frisk, reiser de rundt i Oslo og Akershus og ser på fotballkamper i ulike divisjoner.

– En av kampene vi så var her på Holmlia. Jeg skal lese et utdrag, så kan dere se om dere kjenner dere igjen, sa Stavrum til spente tilhørere.

– Plassene våre var elendige, begynte han og fortsatte å lese om en kamp mellom hjemmelaget og Oslo City til lett humring fra salen.

Rollemodeller
Rekve ser helt klart verdien av at engasjerte fotballspillere fremstår som lesende rollemodeller.

– Det er interessant å se hvor viktig eldre spillere er for de yngre, og hvordan de kan være med å påvirke ungdommens interesse for lesing.

Det var imidlertid ikke bare eldre spillere guttene og jente på Holmlia fikk møte denne kvelden. Til stede var også Mohammed Fellah og Chuma Anene fra Vålerenga fotball, som har lagt grunnlaget for sine ferdigheter på den lokale fotballbanen – og biblioteket.

– Det er bra å tenke på andre ting enn fotball, som for eksempel å bruke fritiden på å lese. Det å få seg en utdanning er viktig, sa Anene til de unge spillerne.

– Min favorittbok er Jeg er Zlatan. Jeg har lest boken tre ganger. Nå skal jeg lese Golden boys av Arild Stavrum, sa Fellah før spillerne måtte skrive autografer til de nye Holmlia-talentene.

Av Ole I.B. Storø
Prosjektleder Hat trick – litteratur, formidling og fotball