Lærerveiledning

080416_brosjyre.inddKjære lærer!
Velkommen til årets leselystaksjon. Som lærer er du en av landets viktigste formidlere av litteratur. Vi håper å gjøre jobben litt enklere for deg gjennom landets eldste og største leselystaksjon. I denne utsendelsen vil du finne alt du trenger for å gjennomføre aksjonen i din klasse. I år har vi koblet prosjektet ”Leselyst – lost in translation” opp mot aksjonen, og i denne lærerveiledningen vil du få flere tips for hvordan arbeidet kan legges opp. Vi håper du som lærer også vil kose deg med de tekstene vi har valgt. Husk at din formidlingsglede smitter over på elevene!

Aksjonsperioden
Aksjonen har i år ingen offisiell oppstart. Materiellet kan derfor tas i bruk ved skolestart. Aksjonen avsluttes 1. desember, og det er viktig at dere får svart på konkurransen innen denne fristen. Det er selvsagt mulig å bruke aksjonsmateriellet utenom denne perioden, men da kan dere ikke regne med hjelp fra Foreningen !les. Alle prisvinnere blir kåret kort tid etter 1. desember.

Pocketbok
Det viktigste tiltaket i aksjonen er pocketboka. Hvert klassesett inneholder 30 bøker – en til hver elev. Bøkene får elevene til odel og eie. Hvis skolen ønsker et sett til gjenbruk, kan det bestilles via våre nettsider. I pocketboka er det utdrag fra 16 forskjellige bøker. Sjangermessig spenner utdragene fra tegneserier, illustrerte romaner og fagbøker, til romaner og noveller. Tekstene er valgt ut for å synliggjøre noe av det beste som er gitt ut i Norge det siste året. Vi har tatt hensyn til både kjønn, interesse og ferdighetsnivå når vi har gjort utvalget. Med andre ord vil kanskje ingen like alle tekstene, men alle vil kunne finne minst en tekst de vil utforske videre.

Hovedpoenget med aksjonen er å få elevene til å lese flest mulig av tekstutdragene. Dette kan gjøres på mange måter, men for oss i !les er det viktig at aksjonen blir en spore til lystlesing. Vi har valgt tekster det skal være lett å snakke om i klassen, men vi håper at dere også setter av god tid til å lese slik at elevene får nyte tekstene i fred og ro. Bruk gjerne et kvarter hver dag!

En av tekstene i boka er oversatt til henholdsvis urdu, arabisk og somali. Hvis du har elever som snakker et av disse språkene, er det fint om du gjør dem oppmerksomme på denne teksten. Bruk gjerne både den norske og den oversatte utgaven av ”Fremmedspråk 1” til å bevisstgjøre elevene på språk og oversettelser. Engasjer de flerspråklige elevene dine i en slik aktivitet!

Det har desverre skjedd en feil med gjengivelsen av den arabiske oversettelsen i pocketboken. Vi ber om at du skriver og deler ut denne PDF-en: fremmedspraak til dine arabisk lesende elever.

DVD
Sammen med pocketbøkene følger det en DVD. Denne filmen legger grunnlaget for konkurransen, og er ment som en ekstra motivasjon for å lese hele boka.

Årets film er laget av tre studenter ved NISS. De har laget tre forfatterintervjuer med henholdsvis Levi Henriksen, Johan Harstad og Håkon Moslet. Rammen som binder filmen sammen er en kriminalhistorie. Konkurransen består av 5 spørsmål knyttet til tekstene fra pocketboka. For å løse konkurransen må man ha lest eller kikket i hele pocketboka. Filmen varer i ca 20 minutter.

Konkurranse
Bakerst i pocketboka finnes et svarskjema som må være Foreningen !les i hende innen 1. desember. Konkurransen kan løses av klassen i felleskap eller av den enkelte elev. Individuelle svar blir med i trekningen av kule premier (se oversikt bak i pocketboka!). Klassen har mulighet til i fellesskap å vinne bokpakker. Det er ingen ting i veien for å sende inn både klasse- og enkeltsvar.

Vær oppmerksomme på at vi har laget to svarkuponger, en for klassesvar og en for enkeltelever. Gjennom hele aksjonsperioden vil vi hver uke legge ut en nettbasert konkurranse her . der vi kontinuerlig trekker vinnere som får bøker/lydbøker.

Plakat
I år følger det med aksjonen en plakat med oppfordring om å lese på flere ulike språk. Heng denne gjerne opp i klasserommet, skolebiblioteket og andre steder hvor elevene ferdes.
Lykke til med årets leselystaksjon!


Ketil Kolstad
– daglig leder –
Foreningen !les