Bli med på Les og lek – 2023/24

Les og lek er et nytt leseprosjekt for barn på SFO og AKS, 1.-4. klasse. Ti utvalgte bildebøker er utgangspunkt for leker og aktiviteter til bruk sammen med barna.

Les og lek er en gavepakke til deg som jobber på SFO i arbeidet med den nye rammeplanen. Ved å bruke litteratur vil prosjektet legge til rette for felles opplevelser, gi rom for samtaler og undring, og inspirere til deltakelse i forskjellige kunstneriske og kulturelle aktiviteter.

Prosjektet tilbyr ikke gratis bøker, men oppmuntrer til samarbeid med skole- og folkebiblioteket. Ta kontakt med skolebibliotekaren eller din lokale bibliotekar og be om hjelp til å finne fram og låne bøkene i prosjektet, eller avtal med skoleleder om innkjøp til skolen.

Les og lek tilbyr:

• Lekbaserte aktiviteter til ti utvalgte bildebøker som kan lånes på biblioteket, en ny bok per måned gjennom skoleåret.
  • Fleksibelt innhold som kan tilpasses rammene på den enkelte SFO.
  • Forslag til tegne- og formingsaktiviteter hvor barna kan leke seg med ulike visuelle uttrykk, og som bidrar til å utvikle barnas skaperglede og kreativitet.
  • Forslag til bevegelsesleker, dramaleker eller bruk av musikk som kan skape fellesskap i barnegruppen og stimulerer barnas fantasi og undring.
  • Ressurs til SFO-ansatte om hvordan lese og bruke bøker på SFO, både ute og inne.

Målgruppen er barn som deltar på skolefritidsordninger i hele landet. Det vil også være mulig for lærere i småskolen å bruke aktiviteter og opplegg i løpet av skoledagen, eller for foresatte og ta initiativ til lesing og lek hjemme. Aktivitetene vil være tilpasset 1. og 4. trinn og oppmuntrer til lesing og lek på tvers av aldersgrupper.

Aktiviteter og materiell presenteres digitalt på nettsiden: foreningenles.no/lesoglek

Hver måned vil vi presentere en ny bok med tilhørende aktiviteter og forslag til leker. Kunst i Skolen og Nesodden teaterfabrikk er samarbeidspartnere og bidrar med sin kompetanse inn i prosjektet.

Prosjektet er støttet av Kulturrådet og Kulturtanken.

Påmelding Les og lek

Ved påmelding til "Les og lek" vil du som kontaktperson motta informasjon om prosjektet, og du vil få tilgang til digitale ressurser og veiledninger. Tilbudet er gratis.

Kontaktperson(Påkrevd)
Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Les personvernerklæring for Foreningen !les

Kontakt: