Bøkene i tXt-aksjonen 2024/25

Tittelen på tXt-aksjonen i ungdomsskolen for skoleåret 2024/25 er «Slagside». Her kan du se hvilken bøker som er med i aksjonen.

Skrevet april 10, 2024 i Boktips, tXt-aksjonen

På én betingelse

Neda Alaei
Gyldendal 2023
S. 35-45
Realisme
Nominert til Uprisen!

Yousef liker å fotografere og har begynt på en videregående linje i sentrum der han kan ta bilder. Den gamle vennegjengen hans fra Stovner maser om at han ikke henger med dem lenger og kaller ham «løkkagutt». Dette irriterer Yousef, men samtidig savner han vennene sine og blir glad når han inviteres på fest til Abdi.

Sommerfuglhjerte

Moa Backe Åstot
Oversatt av Nina Aspen
Cappelen Damm 2024
S. 25-33
Identitet

Vilda bor i Nord-Sverige, i en kommune med mange lulesamiske familier. Moren hennes er lulesame, men Vilda og søsteren hennes har ikke gått på den samiske skolen – de kan bare snakke svensk. På ungdomsskolen er det mange av de andre elevene som snakker lulesamisk og nå vil Vilda også lære seg språket ved hjelp av Áddja, bestefaren hennes.

Nidhoggr

Bjørn Sortland
Foto av Bjørn Sortland
Piggsvin 2024
S. 123-133
Thriller

Marie bur med venninna Anja i Bergen og arbeidar som fotograf. Ho har nett mista kjærasten sin, Rasmus, og fortida plagar ho. No får ho eit oppdrag frå ein mann som kallar seg Finn Baal. Han vil at ho skal filme eit undervisningsopplegg for han og betalar 30 000 kr. Marie seier ja og tek med seg Black Magic-kamerat sitt ut til Slåtterøy fyr. Men kven er eigentleg Finn Baal?

Snøengler. Skare 2
Aleksander Kirkwood Brown
Illustrert av Thomas Falla Eriksen
Strand forlag 2023
S. 7-19
Dystopi

I en fjern framtid har verden blitt begravet under snø og is. Tenåringsjenta Skare har mistet alle de voksne hun kjente – de har blitt drept av gigantiske monster eller brutale røvere. Nå leder Skare en flokk med andre foreldreløse barn gjennom isødet. De håper at de skal finne et sted sørover, der vinteren har sluppet taket.

Kongen av Sotra

Runo Isaksen
Teft forlag 2023
S. 7-15
Spenning
Nominert til Uprisen!

Jan-Kåre er 14,5 år og har verdens lengste og kjedeligste sommerferie framfor seg. Han har også en ubehagelig nabo som det kanskje går an å spionere på. I dag er dagen da sommerferien plutselig ikke er så kjedelig lenger.

SLAM. Dette er ikke en diktsamling

Martine Johansen (red.)
Vigmostad & Bjørke 2023
S. 26-29 og 42-47
Poesi

Slampoesi er en muntlig framføring av dikt, der halve opplevelsen er selve framføringen. Martine Johansen er selv slampoet, og har laget en helaften med et knippe slampoeter. Ved hjelp av grafiske elementer og skriftlig veiledning, ønsker hun at leseren skal få opplevelsen av hvordan poesien lyder. Her får du prøve deg på to av dem: Johan Julius Køber og Sofia Knudsen Estifanos.

Dronningen. Halve kongeriket 6

Anne Gunn Halvorsen og Randi Fuglehaug
Aschehoug 2023
S. 11-18
Drama
Nominert til Uprisen!

Fanny er bestevenninne med Norges kronprinsesse Margrethe, og en del av vennegjengen til de kongelige tvillingene. Helt siden Fanny og ekskjæresten Julie opplevde å bli trakassert og truet fordi de kysset på offentlig sted, har Fanny vært engstelig og redd. Nå fyller hun 18 år og det vil vennegjengen hennes feire.

Murtagh. Arven 5

Christopher Paolini
Oversatt av John Grande
Cappelen Damm 2023
S. 189-203
Fantasy
©2023 by Christopher Paolini. Used by permission from Writers House, New York and Ia Atterholm Agency, Sweden.

Mørke krefter truer fortsatt Alagesias land, selv om den onde kongen, Galbatorix, og trollmannen, Durza, er fjernet fra makten. Ridder Murtagh og dragen, Thorn, er utstøtte. De må holde seg skjult, men utstyrt med magi og våpen bestemmer de seg for å ta kampen alene. For å få de opplysningen de trenger, skal de drepe Durzas gigantiske fisk, Lortkjeft, og ta med hodet tilbake til en varkatt i byen Gil’ead. Et drageskjell fra den døde dragen, Gleirdr, skal tjene som agn.

Voksesmerter

Marte Mittet
Omnipax 2024
S. 24-34
Historisk
Nominert til Uprisen!

Året er 1991. Louise er 15 år og bor hos besteforeldrene sine utenfor Trondheim. Moren hennes har ikke klart å ta ansvaret for henne, så Louise treffer henne bare av og til. Noen ganger kommer moren på besøk, men som oftest er det Louise som tar bussen inn til byen for å treffe moren. Der opplever hun å bli mer venninne enn datter.

Kvil i fred

Peter Strassegger
Samlaget 2023
S. 51-63
Realisme
Nominert til Uprisen!

Per er snart ferdig med tiande klasse. Ungdomsskulen har vore tøff. Mora har døydd og han blir mobba av ein tidlegare kamerat og dei nye venene hans. Det siste året har han vore kompis med Oskar, og dei to kjem stadig i trøbbel. I kveld har Oskar drege Per ut, men utan å seie kva dei skal.

Sjå fleire tips til bøker for ungdom på denboka og boktips fra Foreningen !les her