Storjuryen

Storjuryen er Ungdommens kritikerpris høyeste organ.

Hver klasse sender to representanter til Storjurymøtet. Klassens representanter skal ha lest alle de åtte nominerte bøkene, og skal ha med seg en topp-3 liste over de tre bøkene klassen har likt best og stemt fram.

Storjuryen møtes bak lukkete dører en uke før prisutdelingen. Her avgjøres vinneren gjennom diskusjon. Alt av diskusjoner, i skolegården, i gangene på skolen, i klasserommet, på bussen, på t-banen, på bensinstasjonen; alle diskusjonene kulminerer i Storjurymøtet.

Møtet tar minst seks timer, og lunsj blir spandert av Foreningen !les. Foreningen !les dekker også reise for de to klasserepresentantene, og eventuell overnatting. To representanter fra Foreningen !les vil være tilstede og lede møtet og fungere som sekretærer. Møtet er lukka for alle andre, også presse.

To fra storjuryen velges til å skrive juryens begrunnelse og dele ut prisen.

Storjurymøtet den første torsdagen i mars, en uke før utdelingen.