Prisutdelingen og forfattermøtene

Første torsdag i mars deles Ungdommens kritikerpris ut. Da har vi også de tradisjonelle og høyt aktede forfattermøtene.

Nominerte Trude Marstein og Per Petterson under forfattermøtene

Det er først på utdelingen at prisvinneren offentliggjøres. Fram til utdelingen er det bare storjuryen som vet hvem som stikker av med prisen. Alle juryklassene og de nominerte forfatterne er til stede på utdelingen. Det er også en tradisjon at Kunnskapsministeren holder åpningstalen. Media dekker utdelingen, og det vil være presse til stede.

Etter utdelingen får juryklassene møte forfatterne bak de nominerte bøkene som de har lest, diskutert og jobbet hardt med i flere måneder. Her kan elevene stille alle de spørsmålene som er dukket opp under diskusjonene. I evalueringen er forfattermøtene hyppig nevnt som det store høydepunktet av elever, lærere og ikke minst forfatterne som møter kritisk, entusiastisk og belest ungdom.

Utdelingen og forfattermøtene bruker tradisjonelt å være på Litteraturhuset i Oslo. Foreningen !les spanderer en enkel lunsj med baguetter og drikke på elevene, mellom prisutdelingen og forfattermøtene.

Det er et mål for Foreningen !les at elevene skal oppleve utdelingen og forfattermøtene som en høytidelig avslutning.

Overnatting:
Perminalen hotell
Haraldsheim vandrerhjem

Besøk Stortinget og Minitinget når dere er i Oslo. Minitinget gir reisestøtte.