Kritikerfadder

Alle juryklassene får sin egen kritikerfadder. Dette er en litteraturkritiker som besøker klassen to til tre ganger i løpet av leseperioden.

Kritikerfadderen er viktig i arbeidet med Ungdommens kritikerpris. Kritikeren har kompetanse på kritisk lesning og det å formulere sine meninger – han eller ho er en fagperson på feltet.

Kritikeren skal hjelpe elevene til å finne sine kriterier på hva som er god og dårlig litteratur. Kritikerfadderen vil ha lest alle de nominerte bøkene, men det er opp til kritikerfadderen sammen med læreren hvordan besøket legges opp. Vi oppfordrer kritikerfadderen og læreren til å ha kontakt på forhånd, slik at både fadder og klassen får mest mulig ut av besøkene.

Foreningen !les betaler honorar og reiseutgifter for kritikerfadderen. Dersom juryklassen ønsker seg en spesiell kritikerfadder, er det mulig å formidle dette ønsket til Foreningen !les.