Pressemeldinger

Foreningen !les sender ut nasjonale pressemeldinger, men pressearbeid lokalt kan virke motiverende på elevene.

Foreningen !les sender ut pressemeldinger nasjonalt når nominasjonene er klare og når vinneren er kåret. For den lokale pressen er Ungdommens kritikerpris godt stoff. En klasse fra regionen bemerker seg ved å sitte i en nasjonal jury.

Medieomtale av klassen og skolen kan være med å gjøre elevene kry av prosjektet.

Bruk prosjektet som medietrening. La elevene skrive pressemeldinger og selv kontakte forskjellige medier. Hvordan ønsker elevene å presentere prosjektet for journalistene?

Mange lokalaviser er også interessert i å trykke anmeldelser skrevet av elevene.

Tips til utgangspunkt for pressemeldinger:

• Prestisjefylt nasjonalt prosjekt.
  • En av syv klasser fra hele landet.
  • Forfatterne: Er det en lokal forfatter blant de nominerte? Er det en spesielt kjent forfatter?
  • Aktualiser: Spesielle tema i bøkene som er aktuelt der dere bor?

Hvordan få napp? Her er noen tips.

• Bruk kontakter du har i lokalpressen.
  • Send pressemeldingen direkte til journalisten. Ta en telefon i tillegg. (Eposter til fellesadresser gir ofte dårlig resultat.)
  • Bruk sitater fra elevene, deg selv og rektor. Spør gjerne Foreningen !les om et sitat.
  • Legg ved bilder.

Husk alltid å skrive inn kontaktinfo så journalisten får tak i deg.

Under finner du lenke til pressemeldingen som ble sendt ut ved offentliggjøringen av nominasjonene. Bruk sitater, klipp og lim fra den om du vil.
Pdf: Pressemelding nominasjoner
Nett: På foreningenles.no