Opplegg til «Rema»

FØR

– Les ingressen, deretter jobb sammen i par. Synes dere at denne fortellingen passer inn i sjangeren fantasy? Begrunn svarene deres.

– Kjenner dere til andre fortellinger, filmer, bøker eller TV-spill som passer inn i denne sjangeren? Hva er fellestrekkene for disse?

– Fortellinger i fantasysjangeren er veldig populære. Hva tror dere er grunnene til dette?

– Hva er forskjellene og likhetene mellom fantasy og sci-fi? Lag et venndiagram der du sammenligner de to sjangrene. Bruk gjerne «Rema» og «Nagel» som eksempler.

– Amy Kim Kibuishi er forfatteren av boka. Finn ut mer om henne og hvilke andre bøker hun har laget.

– Studer coveret: hva ser dere? Beskriv for hverandre hva dere ser og hvilke hint forsiden gir om hva som vil skje i fortellingen. Gir coveret dere lyst til å lese utdraget? Husk å begrunne meningene deres.

– Er det tydelig hvem som er Tabby og hvem som er Filip på illustrasjonen på forsiden? Hvordan da?

– Hva tror dere kommer til å skje i fortellingen?

– Beskriv ansiktsuttrykkene til personene på bildet. Hvorfor tror dere personene har disse uttrykkene?

UNDER

– Legg merke til fargebruken i denne tegneserien.

ETTER

– Hvilke farger går igjen i utdraget? Hva gjør dette med fortellingen?

– Sammenligne fargebruken her med fargebruken i et av de andre tegneserie-utdragene, for eksempel Nagel: Hvorfor er fargebruken viktig i en tegneserie? Tror dere disse tegneseriene hadde vært veldig annerledes om de hadde vært i svart/hvitt eller i veldig sterke farger?

– «Du kan lære masse om noen ved å kikke i bokhylla deres». Er det slik tror dere? Eller er det andre ting ved en persons eiendeler som forteller mer om hvem de er? Husk å komme med eksempler og begrunne meningene deres.

– Ta en titt i bokhylla til noen du kjenner. Sier utvalget av bøker deg noe om denne personen? Alternativt kan elevene diskutere bilde av bokhylla som ligger i tilleggsmateriale.

–  Hvorfor er det viktig for Tabby å lære så mye som mulig om stedet? Og hvorfor skjuler hun dette for Filip?

– Hvis du kunne hatt en av kreftene til Filip, hvilken ville du hatt og hvorfor?

– Hvorfor tror dere faren til Tabby var så opptatt av å komme seg til Cerey? Hvordan kunne han vite at det fantes et slikt sted, tror dere? Hva tror dere er sammenhengen mellom farens død og portalen?

– Hvorfor bli Tabby snurt og flau på siste side i utdraget, tror dere? Kanskje dere må lete litt lengre frem i utdraget for å finne svaret.

Lag ny tekst: velg en av sidene i utdraget. Dekk over teksten, og lag ny tekst til rutene. Hva forteller bildene oss?

– Fikk bokutdraget deg til å ville lese hele boka? Begrunn svaret ditt.

– Hva tror dere skjer videre i fortellingen? Hva håper dere vil skje?

Kreativ skriveoppgave

Jobb individuelt eller i par: I ingressen står det at Tabby går igjennom en portal og havner i en annen verden. Lag starten på en fortelling med dere/deg selv i hovedrollene og som begynner som en helt vanlig dag, men så åpner det seg en portal et sted på skolen. Går dere igjennom? Hvor fører den? Hva skjer videre? Dere kan velge om dere vil lage en tegneserie eller skrive en tekst.

Skriveoppgave

– Skriv en faktatekst eller hold en presentasjon om hva som er typisk for en tegneserie, og hvordan den skiller seg fra andre tekster. Gir tegneserier en annen leseopplevelse enn andre illustrerte tekster? Finn og vis til eksempler i teksten eller presentasjonen din. Elevene kan hente inspirasjon fra teksten «Hva er en tegneserie» laget av Kunst i Skolen, som ligger i tilleggsmaterialet.

PDF av opplegget til Rema

Kompetansemål:

• lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
  • sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
  • lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer