Opplegg til «Blokk til blokk»

Hei, lærer. Det forekommer litt banning i dette utdraget. Forbered gjerne elevene dine på det før dere jobbet med teksten om du tenker det kan være nødvendig.

FØR

Gå sammen i læringspar eller i grupper og studer omslaget til «Blokk til blokk».  Diskuter og snakk om:

– fargebruk
– karakterer
– omgivelser
– skrifttyper
– klesstil
– aktiviteter i illustrasjonen (hva gjør de, hva foregår i bildet?)
– uttrykk, både i ansiktene og i omgivelsene
– stemning

– Hvem tror dere de tre guttene på omslaget er?

– Hvor i Norge er de, tror dere?

– Det står «Breaknecks» på t-skjorten til han til høyre. Hvem/hva er det?

– Er Castro, Don Martin og Fela forfatternes ekte navn? Begrunn svarene deres.

– Hvorfor heter boka «Blokk til blokk», tror dere?

Les ingressen høyt for elevene.

– Snakk sammen to og to: hvilke forventninger får dere til utdraget? Hva tror dere kommer til å skje? Vil dere si at handlingsforløpet er forutsigbart, eller ikke?

 

UNDER

La elevene velge ett eller flere av forslagene under: 

– Sett strek under ord dere lurer på, eller liker

– Marker en rute, et sitat eller en setning du liker ekstra godt. Forbered deg på å begrunne hvorfor du liker ruta/setningen.

– Skriv ned, eller strek under alle ord du mener er viktige for å huske tekstens innhold mens du leser

 

ETTER

– På hvilken måte samsvarer de forventningene dere hadde i forkant med leseopplevelsen?

– Hvordan opplever dere sammenhengen mellom miljøet som er skildret og tegnestilen?

– «Blokk til blokk» var opprinnelig en teateroppsetning. Hvilke virkemidler kan tegneserien ta i bruk som ikke går an på teater?

Gruppe/læringspar

La elevene dele det de gjorde på under-oppgaven med en læringspartner.

Klassesamtale

– Hva handlet dette utdraget om?

– Hvordan forstår dere denne teksten?

– Hva synes du om språket i utdraget?

– Hva tenkte dere mens dere leste teksten?

Individuell refleksjonsoppgave, skriftlig eller muntlig:

Don Martin, Fela og Castro forteller sin historie om å stå utenfor samfunnet og om å ikke passe helt inn noe sted. De jakter sin egen identitet og havner ofte i klammeri med politiet og andre på veien.

– Hva kan gjøre at man føler seg utenfor?

– Hva gjør at man føler at man passer inn?

– Hvor viktig er det å føle tilhørighet?

– Har alle i klassen et ansvar for at alle opplever en tilhørighet i klassen? Hvordan da?

Skriveoppgaver:

– Velg en av karakterene i utdraget og finn ut litt mer om ham via kilder på nettet. Skriv en fiktiv fortelling inspirert av både utdraget og det du finner ut om ham.

– Bruk ulike kilder og finn ut mer om Groruddalen historie, fra det var landbruksområde langt utenfor byens grenser, til dagens drabantby. Skriv en faktatekst, eller en historie med dine egne, fiktive karakterer.

– Finn ut mer om musikken til Don Martin, Fela og Castro. Hvordan startet musikkarrieren deres? Hvem eller hva inspirere dem? Hva kjennetegner musikken deres? Er det noen budskap som går igjen i tekstende deres? Lag flere spørsmål om ting du lurer på og skriv en faktatekst.

– Finn ut mer om annen norsk hiphop. Lag en spilleliste, let opp musikkvideoer av andre norske hip hop-artister, og skriv en tekst om historien og utviklingen av hiphopen i Norge.

Oppgaver om musikken:

Utvidet over lengre tid og eller kombinert kan oppgaveforslagene under inngå i et større tverrfaglig prosjekt med norsk, samfunnsfag og musikk som kjernefag.

– Hiphop kan brukes både om en musikksjanger og en hel kultur. Finn ut mer om hva hiphop egentlig er. Hvor kommer det fra? Når oppstod sjangeren/kulturen? Bruk ulike kilder og lag en presentasjon, gjerne i form av en video eller en podkast.

For å gå mer i dybden kan oppgaven over utvides til å gå over lengre tid, der elevene jobber i grupper og de ulike undertemaene er delt mellom gruppene.

– Bruk GarageBand, ProTools eller andre verktøy og lag dine egne beats. Gå sammen i små grupper og sett sammen beats med tekst, og kanskje til og med en breakdance?

I oppgaven under kan det være fint å la elevene notere litt på hvert spørsmål individuelt først, og deretter dele og diskutere i grupper på 4-5 elever.

Lytt til låta «Linje 5» på side 106 i utdraget (bruk QR-koden). Lytt gjerne gjennom flere ganger. Følg teksten samtidig og strek under ord eller setninger dere legger merke til, ikke forstår helt eller synes er veldig gode. Hva handler egentlig denne sangen om? Hva er budskapet? Liker dere sangen? Hva synes dere om språkbruken i sangen (snakk både om innslaget av engelsk og banning)? Hva tenker dere om denne typen språkbruk i denne musikksjangeren generelt?

Under ekstramateriale i menyen på venstre side, og som bonusmateriale til boka på denboka.no ligger det lenke til en norsk dokumentarserie om norsk hiphop, som passer fint å se i forbindelse med disse oppgavene.

Tegneoppgaver:

– Graffiti har en sentral plass i bokens tematikk. Finn inspirasjon på nettet eller i nærområdet, og lag dine egne skisser i en kladdebok eller på et A3-ark. Kanskje dere kan lage en klasseutstilling?

– Finnes det graffiti i ditt nærmiljø? Hva er graffiti, hvor kommer det fra, hva inspirerer folk til å drive med det, hva prøver de å uttrykke og hvordan forholder folk og myndighetene seg til grafitti før og nå? Ta en tur ut, ta bilder, finn informasjon i andre kilder og hold en digital presentasjon for klassen.

– Finn ut mer om illustratør Andreas Iversen. Hvilke andre bøker har han illustrert? Hva slags stil har han? Er det likheter mellom «Blokk til blokk» og andre bøker han har illustrert? La deg inspirere og lag din egen illustrasjon av ditt nabolag.

Kombinert kan disse oppgaveforslagene inngå i et større tverrfaglig prosjekt med norsk, og kunst og håndverk som kjernefag.

Diskusjon:

Noen vil påstå at tagging og graffiti er to forskjellige ting. Det ene anses da som kunst, det andre som rabling og hærverk. (En tagg er gjerne graffitikunsterens signatur.) Hvorfor tror du det er slik? Hva mener du?

PDF av opplegget til Blokk til blokk

Kompetansemål:

Norsk: 

  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
  • sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
  • utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
  • utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter

Samfunnsfag:

  • reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
  • beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt

Musikk:

  • lytte og prøve ut ulike uttrykk og begrunne valg i skapende prosesser fra idé til ferdig resultat
  • utforske og drøfte musikkens og dansens betydning i samfunnet og etiske problemstillinger knyttet til musikalske ytringer og musikkulturer

Kunst og håndverk:

  • visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
  • analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid