Opplegg til «Mørkalven 1 – alene»
FØR
– Les ingressen individuelt. Hva tror du dette utdraget handler om? Skriv ned tre stikkord før du deler antagelsene dine med en klassekamerat.
– Fortsett å snakke sammen to og to: gir ingressen deg lyst til å lese utdraget? Hvorfor/hvorfor ikke?
– I ingressen står det først at rasisme er utbredt i Kløverriket, og deretter at Caim og Kasp må takle utenforskap, mobbing og vold.
– Slå opp de understrekede ordene over og finn definisjonene. Les definisjonene høyt for hverandre.
Klassediskusjon:
– Hva tenker dere om ordet må i ingressen? Hvilket ansvar har vi som medmennesker når vi opplever at andre blir utsatt for rasisme, mobbing eller utenforskap?
– Er dere enige i at om man ikke griper inn eller sier ifra når noen opplever rasisme eller mobbing, så støtter man det? Husk å begrunne meningene deres.
– Studer forsiden. Hva tenker dere om ansiktsuttrykket til Mørkalven? Hvilke andre ting er det dere legger merke til på forsiden?
– «Mørkalven 1» er i sjangeren manga. Har du hørt om denne sjangeren før? Har du hørt om sjangeren nordisk manga før? Bruk nettet til å finne ut mer om sjangrene og hva som kjennetegner dem og hva som skiller dem fra hverandre. Her kan dere jobbe individuelt, eller sammen i par.
UNDER
– Legg merke til teknikker tegneren har brukt som bidrar til at tegneserien faller innunder sjangeren manga.
ETTER
– Hvordan skiller denne tegnestilen seg fra de andre tegneserie-utdragene, for eksempel «Blokk til blokk»?
– Mye manga som blir oversatt fra japansk til norsk, leses motsatt vei fra det vi er vant til – fra bakerst til forrerst og fra venstre mot høyre. Hvorfor er det slik? Synes du norske manga-tegnere burde følge den japanske leseretningen? Hvorfor/Hvorfor ikke?
– Helen Kaldheim ville opprinnelig lage «Mørkalven» i svart/hvitt, siden det er slik de pleier å gjøre det i japanske tegneserier. Hva ville det ha gjort med historien? Tror du at tegneserien blir bedre eller dårligere med farger?
– Hvor går grensen mellom tull og mobbing, eller rasisme?
– Eksisterer rasisme i samfunnet vårt i dag? Er det noen som er særlig utsatt for rasisme og diskriminering, i så fall hvem? Hvorfor tror dere at disse er utsatt?
– Hva skjer med Kasp når Caim blir banket opp? Hva synes dere om det?
– Hvorfor velger Caim å slå til en annen enn han som slo først? Hva tenker dere om dynamikken i vennegjengen?
– Hvorfor tror dere det er viktig for de andre på skolen at Caim ikke har noen venner? Hvorfor vil de straffe ham?
– Kjenner dere til andre tilfeller i historien der barn har blitt behandlet dårlig for noe foreldrene eller forfedrene deres har gjort? Kom med eksempler og diskuter hvorfor dette skjer.
– Hvorfor utøver noen vold, tror dere?
– Forfatteren av boka heter Helen Kaldheim, og «Mørkalven 1» er hennes debut:
- Hva er en debut og hvordan uttaler man ordet?
- Boka er den første i en serie og bok 2 kom ut i år. Fikk dere lyst til å lese disse to bøkene, hvorfor/hvorfor ikke?
– Helen Kaldheim driver med noe som heter cosplay. Finn ut mer om forfatteren og om cosplay. Hva går denne hobbyen ut på, og er det mange som driver med det i Norge? Cosplay kalles en subkultur, hva vil dette si og hvilke andre subkulturer finnes i Norge?
Langsvarsoppgave.
Den første kan løses på ulike måter, avhengig av tid til rådighet og ønsker produkt (eks. drøftende artikkel, leserinnlegg eller rundbordsdebatt).
– Diskuter påstanden «utenforskap blant ungdom er en fare for samfunnet» bruk kilder og kom med eksempler.
– Skriv en faktatekst eller hold en presentasjon om tegneserier. Du kan velge selv hvor spisset den skal være: du kan for eksempel skrive om manga, nordisk manga eller tegneseriens historie (se PDF laget av Kunst i Skolen i tilleggsmateriale).
Kreativ skriveoppgave:
– Lag din egen fortsettelse av fortellingen. Hva tror du vil skje med Caim og Kasp etter voldshendelsen i skolegården? Du kan velge om du vil lage en tegneserie eller skrive en tekst.
PDF av opplegget til Mørkalven 1
Kompetansemål:
Norsk:
- lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
- sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
- bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
- uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
- lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
Samfunnsfag:
- reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
- reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar